Hopp til hovedinnhold
Nødnett-terminaler. Foto: Geir Anders Rybakk Ørslien

Teknologien sviktet på AMK den 22. juli 2011

Man måtte over på talesamband framfor statuser på skjermer under aksjonen den 22. juli. Foto: Geir Anders Rybakk Ørslien


Rekordmange ambulanseenheter var i aksjon i regjeringskvartalet. Det medførte en overbelastning på delsystemer i AMK-sentralen på Ullevål. Dermed måtte mye av kommunikasjonen gå over sambandet.

I vanlig daglig drift regnes disse systemene som driftssikre systemer som brukes av alle landets AMK-sentraler.

Nå fikk man ikke sendt oppdrag ut til enhetene, fikk ikke sendt kartmarkering, fikk ikke mottatt statusmeldinger, mistet posisjonene til enhetene, Tetra taklet trafikken, mobiltelefoni gikk tregt.

– Det er ugreit at et system som brukes i hele landet er av en kvalitet som ikke tåler hendelser med et større antall pasienter, sier Rune Gehrken, som er avdelingssjef for AMK Oslo og Akershus.

Roy Smedhaugen fungerte som operativ leder på samlingsplassen på Youngstorget under innsatsen i regjeringskvartalet. Han erfarte dette under innsatsen i sentrum:

– Under aksjonen i Oslo slet AMK Oslo og Akershus med at en del av støtteverktøyet til AMK falt sammen, dette medførte at vi ikke kunne følgeenhetene i kartverket og heller ikke fikk registrert tidsstatuser. Så det er en del personer som har gjort en formidabel jobb med etterregistreringer, og det ble hektiske dager også etter den 22/7.

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.