Hopp til hovedinnhold


Studenter øver på å jobbe i team

Nå er det obligatorisk for lege- og sykepleierstudenter i Oslo å simulere teamarbeid sammen, skriver Sykepleien.
Kvinnen i sengen ynker seg:
– Åååh, jeg har så vondt.
Hun har grunn til å klage, for hun er knivstukket i magen.
– Ikke gjør det!
Hun liker ikke at sykepleieren prøver å sette en maske over munnen hennes. Personalet gjør så godt de kan for å hjelpe pasienten. De ser ikke at hun har gjemt noe i den ene hånden sin.
Men pasienten er en dukke, stemmen til­hører en sykepleielærer i rommet ved siden av og helsepersonalet er studenter. De simulerer­ teamarbeid når det haster. Stedet er Høg­skolen i Oslo og Akershus (HiOA) i mai. Det er nå et obligatorisk dagskurs for både syke­pleier- og legestudentene å øve seg på å kommunisere­ i akutte situasjoner.

RAMLET FRA STIGEN

I et annet rom er et ­annet team i aksjon.
– I need some painkillers!
En utenlandsk mann ligger på bakken og roper­ på smertestillende. Han er håndverker og har ramlet ned fra en stige. Mannen har allerede fått på seg nakkekrage, og et blødende sår på låret blir komprimert.
Akutteamet gir jernet for å redde ham, selv om mannen er av plast og ytringene hans kommer fra lærerens munn.
Det simuleres på løpende bånd her i sykepleier­utdanningens nye og velutstyrte lokaler: Åtte grupper er i sving i dag, og de har fire øvelser hver. Hver dag hele uken er det nye grupper.
Når lege- og sykepleierstudentene snart blir profesjonelle, kommer de til å samarbeide tett. Men i utdanningen har de bare denne ene dagen til å øve sammen.

DYRT, MEN NYTTIG

– De lærer først og fremst å samhandle. De får en forståelse av hvordan de skal ta imot pasienten­ sammen og for egen yrkesrolle, sier Kari Arntzen, som er høyskolelektor og har ansvar for sykepleiestudentene på simuleringskursene på HiOA.
Hun har stor tro på nytteverdien av felles trening.
– Ellers hadde vi ikke gjort det. Kurset er dyrt og avansert. Det har høy prioritet, forteller Arntzen.
Hun understreker at kurset dreier seg om ikke-tekniske ferdigheter. Før hver simulering får studentene teoriundervisning om ulike ­typer kommunikasjonsverktøy.
Les mer om saken hos Sykepleien