Hopp til hovedinnhold


Stanset SMS-nødmeldinger i 2010

Justis- og beredskapsminister Grete Faremo (Ap) lovte tidligere i år at muligheten for å nå nødetatene via SMS skal være klar i 2015. Men allerede i 2010 stanset politiets toppledelse en lignende tjeneste, skriver Aftenposten.
Tidligere i sommer fortalte Aftenposten om hvordan Teknologirådet ga norsk politi strykkarakter for sin evne til å tilpasse seg en moderne hverdag.
Blant eksemplene som ble trukket frem var at operasjonssentralene til politiet, som tar i mot nødsamtaler og koordinerer politiets arbeid, ikke er i stand til å ta i mot bilder og tekstmeldinger.

Stanset nød-SMS i 2010

- Det er som om politiledelsen fortsatt tror at folk bare har fasttelefon fra Televerket. Dette går ikke på menneskene som jobber der, men de har rett og slett ikke utstyr og verktøy til å ta i mot eller analysere bilder, tekst, GPS eller andre data fra omverdenen, sa teknologirådets direktør Tore Tennøe til Aftenposten i juni.
Nå viser det seg at politiet tidligere har hatt en landsdekkende løsning som gjorde det mulig å motta både tekstmeldinger, videoer og bilder fra mobiltelefoner til politiets operasjonssentraler via politiets publikumstelefonnummer 02800.
Det kommer frem i et brev sendt fra politiets data- og materielltjeneste (PDMT) til Politidirektoratet (POD). Men politiets sentrale ledelse satte foten ned for bruken av tjenesten i 2010.
«PDMT måtte si opp løsningen mot Telenor i 2010 etter anmodning fra POD da det ikke var tilstrekkelig forankret i etaten og mot operasjonssentralenes ansatte. Det var heller ikke klarlagt retningslinjer for bruk/håndtering, herunder implementering av nye arbeidsprosesser og oppgaver», heter det i brevet.

Fikk mange rare meldinger

En av utfordringene med tjenesten var det i følge PDMT kom «alt fra sladreinformasjon om naboer, spørsmål om åpningstider, saldoforspørsler og uvettig kjøring» - noe som kunne gjøre det vanskelig å sortere ut de kritiske meldingene.
Ingen i PDMT ønsker å kommentere innholdet i brevet overfor Aftenposten.
12.000 mennesker i Norge har så nedsatt hørsel at skriftlig kommunikasjon er den eneste muligheten for å komme i kontakt med nødetatene. Derfor har Hørselshemmedens landsforbund etterlyst en SMS-tjeneste som gjør det mulig for dem å kommunisere med nødsentralene.
I tilegg vil muligheten for å motta videoer og bilder fra de allestedsværende smartelefonene bidra til å raskt gi nødetatene en god situasjonsforståelse ved ulike hendelser.
Les mer om saken hos Aftenposten