Hopp til hovedinnhold


Små marginer for­hind­ret et total­ha­vari

Da en vaier i fjor høst sleit seg og smalt inn i rotoren på et Sea King-helikopter, var det bare flaks som forhindret totalhavari, fastslår Forsvarets egen undersøkelsesrapport, ifølge ABC Nyheter.

De fem om bord på Luftforsvarets Sea King 074 var i alvorlig fare da heisvaieren sleit seg og ble slynget med voldsom kraft inn i helikoptertets rotor 29. september 2014.
Undersøkelseskommisjonen slår nå med stor sikkerhet fast at «marginene for en eskalering av situasjonen frem til et totalhavari var marginalt små».
Det viser rapporten om den alvorlige luftfartshendelsen som er sendt sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter (FOH), og som ABC Nyheter har fått innsyn i.
Det var under 330-skvadronen i Bodøs øvelse på å sette om bord en redningsmann i et av Kystvaktens skip i høy sjø, at heisvaieren ble slitt av og havnet i rotoren.
Etter at mannen var satt ombord mistet han kontrollen over vaieren som festet seg i skipets flaggstang på akterrekka. Helikopteret måtte deretter nødlande på øya Støtt i Meløy i Nordland.

En rekke feil

Det er flere uheldige beslutninger som fører frem til den alvorlige hendelsen .
Rapporten mener mannen som hang i vaieren ble satt litt for seint på dekk på KV «Magnus Lagabøte», selv om dette ikke blir ansett som avgjørende.
De skriver også at det er en dårlig kombinasjon at en uerfaren matros holdt styrelina samtidig som at mannen som ble senket ned var dårlig til å signalisere sine behov.
Og i tillegg hadde to ansvarlige menn i helikopteret ulik forståelse av situasjonen da redningsmannen måtte koble seg fri fra vaieren og mistet kontrollen på denne.
Helikopterpiloten valgte å svinge bort fra skipet før det var signalisert, samtidig som maskinisten slapp ut mer vaier.
«En klar indikasjon på motstridende situasjonsforståelse», heter det i rapporten som også sier:
«Dersom helikopteret hadde blitt stående i ro noen få sekunder ekstra, slik at redningsmannen kunne fått kontroll på heisvaieren, ville uhellet sannsynligvis vært unngått».
Men det er ikke bare menneskelig svikt i en svært presset situasjon, som trekkes frem.
Rapporten går langt i å kritisere Forsvaret for manglende systemer. Den påpeker at tidligere anbefalinger om tekniske løsninger som minimerer risiko ikke er fulgt opp.

Overser anbefalninger

Et femten år gammelt uhell i Norge trekkes også frem som nærmest identisk.
18. mai 1999 opplevde et Lynx-helikopter fra 337-skvadronen at heisvaieren sleit seg etter å ha festet seg ombord et fartøy.
Den gang kom man med flere forslag til nye rutiner og forbedret teknisk utstyr. Femten år etter disse tilrådningene har ikke noe skjedd, og en anbefalt undersøkelse er ennå ikke gjennomført.
Alvoret understrekes også ved at de militære granskerne sammenligner situasjonen med et helikopterhavari utenfor Hawaii 4. september 2008 der fire personer omkom.
Uhellet i USA førte også til at man installerte en ny type heis i alle «US Coast Guard» sine helikoptre for å redusere risikoen. «US Army» har også tatt lærdom av den fatale ulykken og installerer for tiden de nye heisene i relevante helikoptre.

Les mer om saken hos ABC Nyheter