Hopp til hovedinnhold


Slik trener Barentshavets redningsmenn

De private redningshelikoptrene har teknologi som går utenpå statens helikoptre, skriver E24.
HAMMERFEST: En håndfull oljearbeidere i tykke oransje redningsdrakter marsjerer over snøen og bort til helikopterterminalen på Hammerfest lufthavn etter endt skift på en av installasjonene i Barentshavet.
Helikoptertransport offshore er noe de færreste ser fram til.
En sikkerhet er da at om noe skulle skje med transporthelikopteret, sørges redningsberedskapen av et av de mest avanserte redningshelikoptrene som finnes med topptrent mannskap om bord.
Se video av treningen med redningshelikoptrene her (ekstern lenke)

Bedre beredskap for alle

Bristow Norway har to nye Eurocopter EC225 Super Puma-helikoptre på basen i Hammerfest, og de flyr på oppdrag fra Statoil og Eni.
Det ene helikopteret brukes til å frakte transportere folk, det andre er et allværs søk- og redningshelikopter (awsar).
Redningshelikopteret er der på oljeselskapenes regning. Oppgaver er primært å kunne berge samtlige 21 om bord på transporthelikopteret innen to timer dersom dette skulle få problemer, samt å frakte skadde eller syke fra oljeinstallasjonen til sykehus.
En bonus er at oljevirksomheten sørger for bedre beredskap også for andre som bruker havet, og for så vidt områdene rundt.
Det mest kjente eksempelet på dette, var da Bristows EC225 bidro til å berge 14 mennesker fra fiskebåten Kamaro i oktober i fjor. På dette tidspunktet var ingen av de to Sea King-maskinene til 330-skvadronen på Banak i flygedyktig stand.
I ukene før Teknisk Ukeblad besøker Hammerfest-basen, har Super Puma-en blant annet bistått ved en ATV-ulykke og lett etter en mann som hadde gått seg bort i fjellet. Begge etter anmodning fra Hovedredningssentralen (HRS).

Trening
Denne kvelden er transporthelikopteret i hangaren og sar-mannskapet benytter anledningen til nok en treningstur.

Det er et knippe forskjellige øvelser som sar-mannskapene sørger for å holde seg oppdaterte på.
Det er for eksempel heising fra sjø, flåte, større og mindre båter og skip - dag og natt. Til sistnevnte øvelser kommer det godt med å ha et meget nært samarbeid med Redningsselskapet og Kystvakta.
Rutinemessig gir Bristow melding til Hovedredningssentralen i Bodø om deres beredskap og status. Nettopp for at HRS skal ha dem å spille på når Sea King er i andre enden av det enorme fylket.
Les mer om saken hos E24