Hopp til hovedinnhold


Slik møter du best pasienter i krise

Hva skal du si og gjøre når du møter pasienter og pårørende som er i dyp krise? Professor Halvor Nordby har både forskning og hverdagshistorier som viser hvor viktig det er å være et medfølende menneske.

Tekst: Halvor Nordby, professor i Helsefag Universitetet i Oslo og Høgskolen i Lillehammer

Pasienter og pårørende i kriser har ulike behov, men det finnes prinsipper for å hjelpe som har en generell anvendelse. Først og fremst er det viktig å huske at de aller fleste kriserammede ønsker tilrettelagt informasjon, og at de har et stort behov for ivaretakelse.

Å møte omtenksomme helsearbeidere som er tilgjengelige for støtte og omsorg har enormt mye å si for en person som nettopp har opplevd at verden har rast sammen (Moesmand & Kjøllesdal 2005, Bang 2008).

Omsorgsarbeid når nok personell er til stede

Omfanget av kommunikasjon med kriserammede, og spesielt pårørende, vil selvsagt avhenge av ressurssituasjonen. Det viktigste er å iverksette nødvendige akuttmedisinske tiltak. Derfor kan ambulansepersonell bare frigjøres til rent omsorgsarbeid hvis det ellers er nok innsatspersonell til stede (Nordby 2014).

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.