Hva skal du si og gjøre når du møter pasienter og pårørende som er i dyp krise? Professor Halvor Nordby har både forskning og hverdagshistorier som viser hvor viktig det er å være et medfølende menneske.
Tekst: Halvor Nordby, professor i Helsefag Universitetet i Oslo og Høgskolen i Lillehammer
Pasienter og pårørende i kriser har ulike behov, men det finnes prinsipper for å hjelpe som har en generell anvendelse. Først og fremst er det viktig å huske at de aller fleste kriserammede ønsker tilrettelagt informasjon, og at de har et stort behov for ivaretakelse.
Å møte omtenksomme helsearbeidere som er tilgjengelige for støtte og omsorg har enormt mye å si for en person som nettopp har opplevd at verden har rast sammen (Moesmand & Kjøllesdal 2005, Bang 2008).
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet