Hopp til hovedinnhold
Drone-ikon. Illustrasjon: Jacek Rużyczka


Slik brukes drone i leteaksjoner

UASN-leder Anders Martinsen er «savnet» - men det er bare en øvelse.

I samarbeid med Agder Politidistrikt og Røde Kors sjekket vi ut hvordan droner med termisk kamera kan bidra i leteaksjoner skriver UAS Norway.no.

Savnet: Mann i 40-årene, 175 centimeter høy, ikledd svart treningsbukse og blå overdel.

Det er de harde fakta når fagleder Thomas Dønnestad i Vest-Agder Røde Kors sender ut et lag for å lete, og politibetjent Christian Ekra fra Vest Agder politidistrikt fyrer opp sin Matrice-drone mot himmelen.

Vi er på øvelse, og stedet er Sørlandsparken utenfor Kristiansand. Intensjonen er å vise samspillet mellom drone og menneskelige ressurser under søk- og redningsaksjoner.

Gjennomtenkt

Denne gangen er den «savnede» UASN-leder Anders Martinsen, og han har nå gjemt seg et eller annet sted i skogholtet. Det er en spektakulær vårdag i Kristiansand, med alle sørlandske klisjeer: sol, blå himmel og plenty med varmegrader.

Når Røde Kors-laget går ut på leting er det ikke på måfå. Dønnestad har gitt kvartetten all nødvendig informasjon som er tilgjengelig for politiet. Alder, kjønn, beskrivelse av medisinsk tilstand og omstendigheter rundt forsvinningen.

– Det er nøye gjennomtenkte metoder som ligger til grunn for et søk. En jogger eller en jeger har et annet adferdsmønster enn en bærplukker eller enn en turgåer, en som er mentalt syk har et annen bevegelsesmønster enn en som er frisk – og så videre. Vær og terreng kan også til en viss grad ha noe å si. Det vi først og fremst skiller mellom er om det er utmark eller urbant område, forteller Dønnestad til Dronemagasinet.

Vanskelige forhold

Noen meter unna ham står droneoperatør Ekra med øynene festet på kontrolleren. Dronen er blitt et effektivt verktøy for politibetjenten. Det tar fem minutter fra han ankommer åstedet, til Matricen er i lufta. Utfordringene ligger i det administrative.

– Det er et strengt regelverk, og man må være sertifisert. Vi har dialog med flyplass og luftambulansen for å forhindre ulykker. Og så kan naturligvis vær og vind være krevende. Vi har støtt på problemer med sterk vind noen ganger. Da får vi en advarsel på skjermen, og må gjøre en vurdering om vi skal fortsette eller avbryte, sier Ekra.

Les mer om saken hos UAS Norway.no