Nødmeldetjeneste

Skandale? Nasjonalt AMK-prosjekt stoppes

Publisert Sist oppdatert

Det nasjonale IT-prosjektet som skulle skaffe ny teknologi for å bedre meldetjenesten ved landets akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK), stoppes, ifølge Dagens Medisin.

Les også: Har brukt 17 millioner og mer enn 17 årsverk over to år på stanset AMK-prosjekt
Prosjektet «Ny teknologi AMK» ble igangsatt som en del av oppfølgingsarbeidet etter terrorhendelsene 22. juli 2011.
Det hadde som hensikt skaffe et felles system til bruk ved landets AMK-sentraler, uavhengig av hvordan disse er bemannet og organisert, og totalt sett skulle det gi innbyggerne en best mulig medisinsk nødmeldetjeneste.
Nå settes det altså en strek over prosjektet.
Hilde Christiansen, styreleder i Nasjonal IKT HF, forklarer overfor Dagens Medisin at det er flere årsaker til at de valgte å stoppe prosjektet.
– Vi så at det var flere teknologiske og organisatoriske utfordringer i dette, og summen av det gjorde at prosjektet fikk så høy kompleksitet og risiko at vi konkluderte med at det ville være uansvarlig å gå videre, sier hun.

– Gryende uro

Christensen påpeker at det nettopp er ansvarlig å stoppe prosjektet på dette tidspunktet, i stedet for å kjøre løpet helt ut.
– Vi i styret fikk en gryende uro rundt kompleksitet og risiko. Vi tok derfor en viktig beslutning om å kvalitetssikre prosjektet. Dette ble iverksatt i april og forelå 19. mai. Beslutningen om å stoppe prosjektet ble tatt 19. mai. Deretter har vi jobbet med å avvikle prosjektet, forklarer hun.

Vil jobbe videre

Hun opplyser om at de nå «tar en fot i bakken» og vil samle kunnskapsgrunnlaget om AMK-teknologi de har opparbeidet i denne prosessen, for så å jobbe videre med det til høsten.
– Vi erkjenner behovet som finnes for ny teknologi i AMK-sentralene, og må oppsummere hvordan dette best kan håndteres. Om det blir gjort regionalt eller nasjonalt, må tiden vise, sier Christensen.
Les mer om saken hos Dagens Medisin

Powered by Labrador CMS