Hopp til hovedinnhold
Redningsmann fra CHC i aksjon. Foto: CHC/Ambulanseforum arkiv


Sivile operatører kan drive like god redningstjeneste som Forsvaret!

Vi får på rekordkort tid en ny redningshelikopterbase i nord.

Ja, det kunne vært et mer moderne skrog, men utstyret om bord er topp moderne! skriver enn innleggsholder i Nordnorsk debatt som tilsvar på en leder i Nordlys, som ønsker AW101 som redningshelikopter i Troms.

Ved neste anbudsrunde, så kan dette justeres med endrede krav i anbudet.

Det er derfor trist å se at leder i Nordlys er blitt løpegutt for 330-skvadronen, Luftforsvaret og stemmekåte opposisjonspolitikere.

Leder mener lite tyder på at 330skv/Luftforsvaret har vært involvert i prosessen ved anbudet. Hvorfor skulle de egentlig det? Det er ikke deres tjeneste, det er justis sin.

Men svaret er at 330 skv. absolutt har vært med i denne anbudsprosessen, med personell i gruppen som utformet dette anbudet!

Vinneren av anbudet har lang erfaring innen redningstjeneste her til lands, vi snakker om over 50 års erfaring. Utstyret de skal benytte er akkurat det anbudsgiverne ville ha.

Dette er de offisielle rekkevidde-tallene på de tre maskintypene som det diskuteres om:

  • AW 101: 833 km
  • S-92. : 999 km
  • AS 332L1: 831 km

Hvordan i alle dager kan leder da kalle det for b-løsning?

Vet leder at det finnes 7 (8) sivile redningshelikopter-baser i Norge (oljeindustriens og sysselmannens på Svalbard) med til sammen 9 (10) stykk redningshelikopter på vakt til en hver tid! 330 skv. har 6 baser med 6 maskiner på vakt (hvorav den ene - Florø - er drevet av nettopp CHC HS midlertidig).

Det er en stor misforståelse blant vanlige sivilister, mye pga uttalelser fra 330 skv. sitt eget personell i media gjennom mange mange år, om at det er kun de som kan fly redningstjeneste, at sivile ikke kan fly i like dårlig vær, at sivile helikoptre tåler mindre turbulens osv. osv! Dette er reinspikka tull!

I England har halvparten av redningsbasene vært sivile i over 40 år, siden 2013 har samtlige vært sivile! Det kommer aldri til å bli tilbakeført til forsvaret der, da vil all fleksibilitet forsvinne og det vil bli umulig å operere med forskjellig utstyr ut fra forskjellige geografiske behov. Det vil også bli tilnærmet umulig å plassere basene i England hvor det er til best for tjenesten. I tillegg vil prisen for tjenesten i UK minst dobles-

Å slå sammen basene Svalbard og Tromsø, slik som nå gjøres med denne kontrakten, er meget bra for robustheten til tjenesten/operatøren, ved å ha felles type materiell, mulighet for utveksling av personell osv.