Hopp til hovedinnhold
Super Puma, redningshelikopter fra 2003. Foto: Gary Watt, Wikimedia Commons
Super Puma, redningshelikopter fra 2003. Foto: Gary Watt, Wikimedia Commons


Det særnorske sikkerhetsdirektivet mot Super Puma er opphevet

Det er uklart om Super Puma EC 225 vil fly til oljeinstallasjoner igjen etter at Norge opphever sikkerhetsdirektivet for helikoptertypen i dag.

Luftfartstilsynet opphever formelt det nasjonale sikkerhetsdirektivet for Super Puma i dag. Dette har ingen praktisk betydning for bruken av helikopteret som har vært mulig siden 2017, skriver E24.

Equinor har ingen planer om å ta i i bruk helikoptertypen Super Puma EC 225 igjen. 

– Den er ikke vurdert benyttet hos oss, og den er også helt faset ut for transporttjenester og SAR-helikoptertjenester hos de selskapene som leverer dette til oss. Vi er svært fornøyd med dagens helikoptermodell Sikorsky S-92, som er det helikopteret som brukes i dag, sier pressekontakt Morten Eek i Equinor til Aftenbladet.

Etter ulykken i 2016 innførte Norge et flyforbund for helikoptertypene EC 225 og AS 332 L2. I juli 2017 ble dette flyforbundet erstattet med et sikkerhetsdirektiv. Fra da av har det vært mulig å benytte Super Puma i Norge under forutsetning av at det nasjonale sikkerhetsdirektivet ble fulgt.

Når det nasjonale sikkerhetsdirektivet oppheves i dag, torsdag den 14. mai, så blir det erstattet av et europeisk sikkerhetsdirektiv utarbeidet av den europeiske luftfartsmyndigheten, Easa.

Det særnorske sikkerhetsdirektivet fjernes én dag før søknadsfristen for utlysningen av en større kontrakt for å levere helikoptertjenester utløper.

Justisdepartementet har invitert selskaper til å levere anbud helikoptertjenester i nord. Nærmere bestemt er det snakk om å levere SAR-helikoptre (søk og redning) til baser i Tromsø og på Svalbard. En kontrakt på minst seks år med muligheter for forlengelse.