Hopp til hovedinnhold
Svensk ambulanse. Illustrasjonsfoto: Thinkstock


Ringte fire ganger etter hjelp - sønnen døde av astmaanfall

En far ringte den svenske nødsentralen 112 til sammen fire ganger før han fikk hjelp da sønnen ikke fikk puste.

Alarmsentralen i Västra Götaland har gjort flere feil i vurderingen av hastegraden til oppdraget, skriver den svenske nyhetssiden Expressen på sine nettsider.

Etter å ha ventet på ambulanse i 45 minutter fikk sønnen pustestans og det ble igangsatt livreddende førstehjelp. Da hadde allerede faren ringt til med 112-sentralen fire ganger og spurt om hjelp.

Faren ringte alarmsentralen da sønnen begynte å få pusteproblemer på grunn av sin astma. Alarmsentralen fikk snakke med sønnen over telefon og vurderte at tilstanden var stabil da han kunne snakke sammenhengende med operatøren.

Alarmsentralen konstaterte at en ambulanse ville bli sendt til hjemmet, men oppdraget ble ikke prioritert på grunn av hastegraden oppdraget hadde fått.

Fikk ikke puste

Etter 20 minutter senere ringte faren og sønnen til 112 igjen og fortalte at de hadde behov for ambulanse da tilstanden forverret seg. Nå fikk ikke sønnen puste og ble blek og klam om huden - men det var ingen tilgjengelige ambulanser i nærheten.

Etter 45 minutter og 2 nye telefonsamtaler får sønnen pustestans og det blir iverksatt hjerte-lunge-redning. Bare noen timer senere blir sønnen konstatert død på på sykehus.

Får kritikk

I følge etterforskningen av saken skulle prioriteten for ambulansen ha blitt hevet til høyeste nivå allerede første gang faren ringte 112. Oppdraget ble aldri omprioritert, til tross for at sønnen hadde vanskelig for å puste.