Hopp til hovedinnhold
I ambulansen satt det tre helsearbeidere i tillegg til ambulanseføreren; en innsatsleder helse på passasjersete foran, samt en legevaktlege på ledsagerstol og en lærling på bakovervendt klappsete bak i ambulansen ifølge rapporten. Illustrasjonsbildet er tatt i en annen anledning. Foto: Live Oftedahl


Rapport fra ambulanseulykke: Vogntoget så ikke at ambulansen hadde skiftet kjørefelt

En ambulanse under utrykning ble i fjor påkjørt på E18 i Arendal. Nå er rapporten om hva som egentlig skjedde klar.

Ambulansen var på vei til en brann i et vogntog på E18 i Arendal da ulykken skjedde. Ambulansen i utrykning ble påkjørt bakfra av et vogntog i nærheten av ulykkesstedet for brannen.

Rapporten her hentet fra havarikommisjonen.no

– Jeg bruker seks-åtte timer daglig på å finne fram i systemet.

Tre ambulansearbeidere og en lege satt i ambulansen. Den erfarne legevaktlegen Beate Bracht ble kritisk skadet i ulykken og lå i koma i flere uker, og ambulansearbeiderne ble lettere skadet.

Hun har måttet bytte ut legejobben med opptrening etter ulykken. Det uttaler hun seg om i et intervju med Varden (saken ligger bak betalingsmur).

– Jeg bruker seks-åtte timer daglig på å finne fram i systemet. Med hjerneskade, epilepsidiagnose, balansevansker, dobbeltsyn og mange andre utfordringer, tar ting mye lengre tid enn før, men jeg gir ikke opp, sier Beate Bracht.

Utgjorde risiko for den øvrige trafikken

Fredag offentliggjorde Statens havarikommisjon sin rapport etter ulykken. I rapporten står det at ambulansen lå i venstre kjørefelt da den kjørte utrykning med blålys gjennom Torsbuåstunnelen på E18 ved Arendal.

Vogntogføreren hadde ikke registrert at vogntoget ble passert av en ambulanse i slutten av tunnelen. Ambulansen bremset ned og la seg over i høyre kjørefelt for å kunne benytte servicepassasjen til å komme over i motgående kjøreretning. 

Vogntogføreren ble først på dette tidspunktet oppmerksom på ambulansen, og hadde verken tid eller mulighet til å unngå sammenstøtet.

Undersøkelsen har vist at manøvrene som ble foretatt av ambulansen, som følge av servicepassasjens utforming, utgjorde et risikoelement for den øvrige trafikken, skriver Statens havarikommisjon i sin rapport.

Den brå bevegelsen ut av bilbeltet, samt treffpunktet og energimekanismene i kollisjonen, forklarer legens skadeomfang.

Burde stengt kjørefelt og redusert fart på ulykkessted

I rapporten oppfordrer Havarikommisjonen både helseforetak og utrykningspersonell til å forsterke sin bevissthet omkring risikovurderinger i utrykningssituasjoner, samt hensiktsmessig sikkerhetsutstyr og riktig bruk av dette i ambulanser.

Undersøkelsen har også identifisert behov for umiddelbar varsling av Vegtrafikksentralen (VTS) ved trafikale hendelser på høyhastighets motorvei slik at operatørene kan iverksette tilpassede og rettidige trafikale tiltak.

Etter ulykken med brannen i et vogntog stengte ikke Vegtrafikksentralen (VTS) kjørefelt etter satte ned fartsgrensen.

Dette fordi VTS akkurat hadde lokalisert branntilløpet da de ble varslet om ulykken med ambulansen og vogntoget på tilnærmet samme sted.