Hopp til hovedinnhold
Ambulansekatamaran under bygging hos Maritime Partner. Foto: Nils Ivar Myklebust


Praktbåten som skal trygge pasientene på «ytterkanten»

Etter tre års svangerskap er ambulansefartøyet «Thea Jensen» straks klar til å gi trygghet for befolkningen i ytterkanten av Vest-Finnmark.

Om ikke lenge vil den spesialdesignede ambulansekatamaranen «Thea Jensen» forlate verftet Maritime Partner AS i Ålesund melder Altaposten (krever innlogging).

Prislappen for praktbåten totalt, er omkring 30 millioner kroner. Vel anvendte penger ifølge daglig leder for Loppa legeskyssbåter AS, Mats Martinsen.

Etter tre år med intens planlegging ned til de minste detaljer, kan folk i Loppa, Hasvik og Altafjorden bli fraktet til sykehus ombord i et flytende minisykehus.

Tanken bak alle detaljer, er at pasienter skal få en tryggere og raskere transport til nødvendig helsehjelp. En god arbeidssituasjon for maritimt mannskap og helsepersonell har også vært rettesnor i planleggingen, for eksempel med egne hvilerom som blant annet kan brukes under ventetid.

Involvert

Mats Martinsen har vært sterkt involvert i prosessen helt fra start. Skipsdesigner Arne Lindstøl fra Lindstøl Skip i Risør har stått for skissetegning og videre utforming av «Thea Jensen». For Martinsen og Lindstøl ble det mange timer foran dataskjerm.

Fartøyet er en katamaran. Det vil si at to skipsskrog er bundet sammen med et dekk. Denne fartøytypen har lenge vært brukt i passasjertransport. Maritime Partner AS har tidligere levert en lignende ambulansebåt som driftes i Sunnhordland.

«Thea Jensen» er det andre ambulansefartøyet levert av dette verftet. Daglig leder Peder Rune Myklebust klarer ikke å skjule at han er stolt av resultatet. Designet har fått benevnelsen Alusafe Cat. Verftet leverer også mindre fartøy som brukes til redning og patruljering.

– Vi har levert nærmere 50 slike patruljebåter rundt i Europa og til Afrika, forteller Myklebust. Han ser fram til å se «Thea Jensen» på plass i Finnmark.

Bygd for å tåle

Under prosessen med utforming av «Thea Jensen», måtte Arne Lindstøl og Mats Martinsen ta flere naturgitte hensyn enn ved «Rosedoktor», den første ambulansebåten fra verftet.

– Det er stor forskjell. «Thea Jensen» skal tåle tøffe værforhold, grov sjø og ising og er bygd for hardere værforhold, sier Arne Lindstøl, og forklarer at det nye ambulansefartøyet er designet og bygd for bruk i arktiske farvann. Oppvarming i store deler av dekkflatene er et bevisst sikkerhetstiltak.

Les hele saken og se bilde hos Altaposten (krever innlogging).