Innenriks

– Politiet er ikke på nett med publikum når noe skjer

Publisert Sist oppdatert

Teknologirådet er bekymret for at publikum blir glemt i politiets IKT-satsning. Teknologien i lommene våre kan være til betydelig hjelp for politiet. Men det kan ta lang tid før vi får mulighet til å hjelpe, skriver Aftenposten.

«Smarttelefonen er ikke bare en telefon, men også en datamaskin med en rekke sensorer.»

Setningen kommer fra Teknologirådets ferske rapport «På nett med publikum», som Aftenposten har fått tilgang til.

Rapporten konkluderer med at politiet ikke benytter seg av de teknologiske mulighetene de har til å forbedre responstid og kvalitet på responsen.

Det regjeringsoppnevnte rådet kommer også med mange forslag til hvordan politiet kan melde seg på resten av samfunnets teknologirevolusjon.

– Politiet er ikke på nett med publikum når noe skjer. De må komme på banen og si noe om ambisjonene de har for å bedre dette, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet. Han mener det åpner seg en gyllen mulighet når politietaten nå står foran en omfattende modernisering.

Tennøe peker på at politiets IKT-diskusjon så langt har handlet om effektivisering og elektronisk saksbehandling, og at diskusjonen om hvordan publikum kan bidra har uteblitt.

– Vi er bekymret for at politiets diskusjon om IKT blir for intern. Det er en skarp kontrast mellom å utnytte potensialet i smarttelefonen og å sette opp en SMS-tjeneste, sier han, og henviser til Justisdepartementets beslutning om at SMS-varsling skal innføres for døve og hørselshemmede innen utgangen av 2014.

Mangel på kompetanse

Petter Gottschalk, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI, tror politiets problem først og fremst er mangel på kompetanse.

– Politiet har fantastiske informasjonssystemer, for eksempel GIS (et verktøy som samler store mengder data som feks. krimstatistikk, red. anm), men inntil for få år siden var det bare Sentrum politikammer i Oslo som hadde kompetanse til å bruke dem, sier han.

– Hva må politiet gjøre for å bedre denne situasjonen?

– De må bare bestemme seg, sier Gottschalk.

Villige til å dele

I en spørreundersøkelse utført av Teknologirådet, sier 77 prosent at de er villige til å dele bilder og video fra mobilen for å styrke politiets situasjonsforståelse i en hendelse.

– Er det noen som kan lykkes med dette, er det Norge. Vi er i verdenstoppen når det gjelder bruk av smarttelefon, og har et svært godt mobilnett, sier Tennøe.

Da to bomber detonerte under Boston Marathon i fjor, var det ikke først og fremst politiets kameraer, men mer enn 2000 mobilbilder fra publikum som bidro til en hurtig og effektiv respons, ifølge Teknologirådets rapport.

– I de aller fleste tilfeller er de første på åstedet privatpersoner. Øyenvitnet kan med mobilen gi en presis GPS-posisjon, og et bilde kan ha informasjon som går tapt i en muntlig beskrivelse, sier han.

Stor suksess i Nederland

I Nederland har politiet stor suksess med innsamling av data på åpne sosiale medier. De bruker verktøy som skanner, henter ut og sorterer informasjon som kan være nyttig for politiet.

Les mer om saken hos Aftenposten

Powered by Labrador CMS