Hopp til hovedinnhold


Pilotene forteller: Slik gjennomførte vi Viking Sky-evakueringen

– Før vi satte kursen mot skipet ble vi stående litt i hangaren og ta innover oss omfanget, forteller de til Teknisk Ukeblad.
– Det var helt på grensen av hva en pilot kan håndtere.
Slik beskrev Asbjørn Singstad forholdene under den dramatiske evakueringen av cruiseskipet «Viking Sky», som havarerte på Hustadvika 23. mars.
– Dette er trolig den største helikopterevakueringen fra båt vi har hatt i Norge, sier Singstad.
Han er avdelingsleder og fartøysjef for 330-skvadronen på Ørland, som var sentral i redningsoperasjonen. De kom inn som tredje helikopter på havaristedet med sin Sea-King Mk 43 B.

Brukte tid på å ta innover seg omfanget

– Vi får melding om at alarmen går cirka klokken 14.00. Et skip med om lag 1300 passasjerer er i nød ved Hustadvika.
Det forteller Eskil Dybfest, som var redningsmann på helikopteret under aksjonen.
– Før vi setter kursen nordover blir vi stående litt i hangaren og tar innover oss antallet. 1300 mennesker er veldig mange, det er langt fra dagligdags for oss, sier Dybfest.
Når de setter ut fra Ørland er det liten til full storm fra sørvest både på møre- og trøndelagskysten. Sea-King helikopteret kjører i motvind på mellom 40 og 50 knop, med kastevind opp mot 64 knop. Det tilsvarer 33 meter i sekundet – over orkanstyrke.
– Vi bruker én time og 45 minutter på en overfart som vanligvis tar 45 minutter. Så vi føler at vi står i ro mens skipet fortsatt har problemer, sier Dybfest.
Den treige overfarten gjør at CHC sitt Super Puma-helikopter fra Florø blir første helikopter på stedet. Nummer to er et offshore søk- og redningshelikopter som flyr fra Kristiansund. De har begge medvind.
Om bord på Viking Sky er 17 personer skadet, flere av dem alvorlig.

For farlig med flere løftepunkter

Helikoptermannskapet begynner med en gang å klargjøre for å heise opp passasjerer når de ankommer cruisebåten.
Redningsfolkene fra Florø lager en plan for evakuering fra ett punkt, omtrent midt på skipet.
Det blir vurdert å heise opp fra flere punkter, slik at flere helikopter kan være i aksjon samtidig, men de slår det fra seg som for risikabelt.
Bak på båten er det umulig å foreta seg noe på grunn av kraftige bevegelser fra den harde sjøen, og foran slår bølgene over dekk.
– Vi kommer inn som tredje helikopter og hiver oss inn i heiserotasjonen. De fleste hardest skadde er tatt opp på båre, og da gjenstår dem som kan tas opp med redningsslynge, sier Dybfest.

Ingen tør å nærme seg skipet

Situasjonen ser ikke lys ut for «Viking Sky» de første timene. Det tar en stund før cruiseskipet får kastet anker, og da har skipet drevet langt inn mot land.
Det er flere redningsskøyter i nærheten, både i Kristiansund og Økra, sør for Hustadvika, men de velger å ikke gå ut på grunn av været. Bølgene er 10 til 15 meter høye.
Å sette ut rednings- og livbåter er ikke aktuelt på grunn av den voldsomme sjøen, og det er heller ingen mulighet for å berge passasjerene over i andre båter da ingen tør å bevege seg nært nok inntil «Viking Sky».
Dermed innser helikoptermannskapet at de går en lang kveld i møte. De er foreløpig de eneste som kan redde passasjerene fra cruiseskipet.
Da det siste helikopteret ankommer «Viking Sky», er det totalt seks helikoptre involvert i aksjonen, alle med mannskap som er trent i heising fra sjø og båt.

Måtte droppe hjelpesystemer

Dybvik og resten av mannskapet på Sea-King helikopteret jobber på spreng med å heise opp passasjerer fra dekk. De fleste er eldre, og mange er redde.
På grunn av de høye bølgene ser piloten seg nødt til å koble ut hjelpesystemet som sørger for automatisk høydehold. Det gjør operasjonen enda mer krevende.
– Hvis vi ikke har koblet ut systemet vil maskinene jobbe opp og ned, og gjøre det mer trøblete for oss. Vi flyr altså en fullstendig manuell heiseoperasjon, forteller fartøysjefen Asbjørn Singstad.
Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad