Hopp til hovedinnhold


På hemmelig oppdrag i 45 knop

– Den primære oppgaven i fredstid er å være troverdig til stede og hevde suverenitet i kystnære farvann under norsk jurisdiksjon. Samtidig er det veldig viktig for oss å kunne bidra i det sivile samfunn med søk og redningsoperasjoner. Jeg har ennå ikke vært på seilas uten at vi er blitt brukt til det. En raskere og bedre ambulansebåt enn dette skal du lete lenge etter, sier orlogskaptein Reinboth da Båtliv får prøve KNM «Steil» - en korvett i Skjold-klassen.
– KNM «Steil» er en veldig taktisk plattform. Den er bygget for krise og krig. Både amerikansk og engelsk marine har ønsket å bygge like raske båter, men har ikke klart det. Dette er norsk ingeniør-arbeid på meget høyt internasjonalt nivå. Båtene er bygget for å være så raske som mulig, med de fordelene det innebærer. Den kantete formen er for å gjøre båten minst mulig synlig, både visuelt og på radar. Den er bygget av kompositt, for å være så lett som mulig. Vi skal unngå beskytning ved mobilitet snarere enn ved å sikre oss med panserstål.
– Dette er verdens raskeste marinefartøy. Vi har 16 000 hestekrefter som blir produsert av fire flymotorer, Pratt & Witney gassturbiner. De driver en vannjet på hver side. Motorene er ganske alminnelige motorer, som du finner for eksempel på flyet Fokker 50. Våre motorer er mariniserte, og bygget om for å gå på vanlig diesel.
Les mer på Havna.com