Hopp til hovedinnhold
Stiftelsen Norsk Luftambulanse får levert det første helikopteret av den nye modellen H145 fra Airbus. Foto: Airbus Helicopters
Stiftelsen Norsk Luftambulanse får levert det første helikopteret av den nye modellen H145 fra Airbus. Foto: Airbus Helicopters


Nytt helikopter godkjent

Det blir et unikt, flyvende laboratorium for fremtidens pasienter.

Som de første i verden får Stiftelsen Norsk Luftambulanse levert Airbus sitt nye helikopter av typen H145. Det er gode nyheter for fremtidens pasienter. Dette melder ntb.no.

Etter flere år med utvikling og testing er den nyeste modellen av H145 fra Airbus sertifisert av det Europeiske luftfartstilsynet EASA, melder Airbus Helicopters.

Det betyr at helikopteret oppfyller alle myndighetskrav for trygg flyging, og denne sertifiseringen er avgjørende for at Airbus kan levere den aller første maskinen av denne typen til Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Det skjer etter planen i tredje kvartal i år.

Helikopteret skal brukes som et dedikert vektøy til innovasjon, forskning og utvikling. 

Fordi alle helikoptere i luftambulansetjenesten står i beredskap for pasientene hver dag, hele året, er muligheten for slik aktivitet svært begrenset i dag. 

Dette blir et unikt, flyvende laboratorium for fremtidens pasienter. Det er spekket av det nyeste innen teknologi, og vil bidra til å utvikle luftambulansetjenesten videre.

Det er en stor milepæl både for produsenten og oss at maskinen nå er godkjent av europeiske luftfartsmyndigheter, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Blant annet jobber Stiftelsen Norsk Luftambulanse med å få en CT-scanner som kan ta bilder av hjernen ved mistanke om hjerneslag inn i kabinen. Det er også behov for å videreutvikle og finne nye løsninger for å fly i vær som i dag hindrer helikopteret i å nå pasienten.

Heis skal brukes til å teste metoder for effektiv redning av pasienter i vanskelig terreng i krevende, norske forhold.

Sertifiseringen fra EASA omfatter en fullverdig flyoperasjon, inkludert instrumentflyging (IFR), flyging med nattbriller (NVG), og single pilot operasjoner.

Les hele saken hos ntb.no.