Hopp til hovedinnhold


Norske bedrifter kaprer mer av FN-markedet

Super­absorberende fødelaken og solcellelamper er blant nye norske produkter med suksess, melder Bistandsaktuelt.
- Jeg tror det er store muligheter i dette markedet. Det vil nok gå litt i rykk og napp, men det er vi forberedt på, sier Astrid Skreosen, gründer og daglig leder i Skien-bedriften ASAP Norway.
ASAP Norway har utviklet et høyabsorberende laken til bruk under fødsler. Skreosen startet bedriften for å produsere fødelaken for det norske markedet, og nå brukes det av mange norske sykehus.
Fødelakenet, som også kan brukes under operasjoner, suger opp blod og andre kroppsvæsker. Det betyr mindre risiko for smitte og infeksjon i sår, og kan dermed redde liv. Behovet kan være vel så stort i humanitære krisesituasjoner som i trygge norske sykehus.
Skreosen har selv bakgrunn som hjelpepleier, og mener behovet for utstyr som kan sikre smittefrie omgivelser i krisesituasjoner er undervurdert. Ofte brukes engangslaken av plast.

Sendte laken til Syria

Tidligere i år sendte den norske bedriften 11 000 fødelaken til Verdens helseorganisasjon (WHO) for bruk i Syria. Det var den første kontrakten til en FN-organisasjon. Denne uka var Skreosen på Dubai International Humanitarian Aid & Development Conference & Exhibition (DIHAD) sammen med en rekke andre norske bedrifter.
DIHAD-messen er et stort utstillingsvindu for leverandører av utstyr og tjenester til humanitær bistand og en global møteplass. Skreosen forteller om stor interesse. Ambulanser kan være et nytt marked:
– Røde Kors/Røde halvmåne i Dubai starter nå utprøving av våre produkter i ambulansene sine. De bygger om cirka 400 ambulanser for bruk i katastrofeområder og utstyrer dem herfra, sier Skreosen.

Krevende å kapre kontrakter

Bedriften er gjennom et samarbeid med en annen produsent også leverandør av likposer. Skreosen sier at det er interesse også for dette produktet i det globale humanitære markedet.
Den første kontrakten om fødelaken med WHO er verdt 800 000 -kroner. I tillegg til WHO er ASAP Norway i dialog med andre organisasjoner, blant annet Den internasjonale Røde Kors-komiteen, FNs innkjøpsorganisasjon UNOPS og UN Women.
– Det er flinke folk i organisasjonene, og det er kjempespennende å jobbe med dette. Men det er også krevende, for det er store organisasjoner, sier hun.

Har solgt 1,4 millioner lamper

En gründerbedrift som allerede har opplevd betydelig suksess i nødhjelpsmarkedet, er Oslo-bedriften Bright Products. Solcellelampa «Sun Bell», opprinnelig utviklet av norske K8 Industridesign, lyser nå opp i flyktningleirer i Uganda, Kenya, Sør-Sudan og en lang rekke andre land.
Lampa har flere ulike funksjoner. I tillegg til å sikre brannsikker og miljøvennlig belysning kan den også brukes til å lade mobiltelefoner.
Les mer om saken hos Bistandsaktuelt