Hopp til hovedinnhold
AMK Oslo. Foto: Live Oftedahl


Norges største AMK-sentral går i svart flere ganger i uken

Ved landets største AMK-sentral krasjer datasystemene mange ganger hver uke, i perioder daglig. De ansatte ved sentralen frykter at dette kan få fatale konsekvenser, ifølge TV2.

I fjor svarte AMK-ansatte i Oslo og Akershus sin nødsentral på rundt 200 000 medisinske nødtelefoner, og det blir stadig flere.

De siste to årene har økningen vært like stor som totalen på AMK-Bergen, landets nest største medisinske nødsentral.

Men det er den langt fra dimensjonert for. For datasystemene de som svarer på nødtelefonen bruker er hele 23 år gamle, fra 1995.

Fra minutter til time

– Sønn på to har falt fra stellebordet. Han er ikke våken. Hvilke adresser bor dere på?

På sekunder må nødtelefonoperatør Nora Tiller Solheim ta en avgjørelse som i ytterste konsekvens kan avgjøre liv eller død. Hun er medisinsk operatør og sykepleier på AMK-sentralen i Oslo og Akershus.

– Klyp i ham og hold ham våken, hjelpen er på vei.

Med rolig stemme, raske fingre taster hun inn navn, adresse, tilstand og hastegrad i sentralens datasystem. Men flere ganger hver uke, i perioder daglig, går dataprogrammet hun bruker for å registrere innringerne, finne nærmeste ambulanse eller sende ut et helikopter i svart.

– Noen ganger er det noen minutter, andre ganger kan det gå en halvtime eller en time der systemet ligger helt nede, sier Oddbjørn Hagen, avdelingsleder ved AMK ved Oslo universitetssykehus.

Manuell modus med kartbok

Når systemet går i svart går AMK-sentralen over i det de kaller manuell modus. Da må alle ansatte ta frem blokk og papir. Så leverer de lappene til ressurskoordinatoren som begynner arbeidet med å finne nærmeste ambulanse.

Men med systemet nede er det ikke mulig å se hvor ambulansene befinner seg, og sjåførene må ringes opp på mobilen. Dersom de befinner seg på Lambertseter mens hjertestansen er i Nordmarka, må ressurskoordinatoren ringe neste bil på listen.

Og når systemet er nede er også kartverket i ambulansene nede, og sjåførene må bruke en gammeldags kartbok. Av personvernhensyn kan de ikke bruke usikrede systemer som Google.

– Da må man slå opp i kartboka og se i et gammeldags kart hvor man skal kjøre for å komme frem, forklarer Hagen.

Alt dette fører til en forsinkelse på rundt fem minutter. Og dersom det er et hjerneslag eller hjerteinfarkt kan det være kritisk.

I 2014 startet det statlige foretaket Nasjonal IKT (NIKT) jobben med å finne en IT-leverandør, men i mai i fjor ble hele prosjektet stanset.

Konsulentselskapet Metier har gjennomgått anskaffelsesprosjektet. TV 2 lot Torgeir Waterhouse i IKT Norge lese rapporten.

– Her har kort og godt alt som kunne ha skjært seg, skjært seg, starter Waterhouse.

– De har ikke forankring for prosjektet. De har ikke vært enige om hva det skal være. De har gått i gang med anskaffelser før de vet hva de skal ha. I seg selv så er det dramatisk, men det er også ekstra dramatisk fordi det handler om AMK-sentralene som er så viktig for beredskapen og tryggheten i samfunnet, sier han.

Mistet fokus

– Etter mitt syn så handler det om at man har mistet grepet på hvorfor man finnes, hva man skal lage for hvem og hvorfor det skal eksistere. Her må man i mye større grad vri seg bort i fra alle de forskjellige preferansene og ideene om at man kanskje er unik som er ganske sterk i Norge, og over på hva skal til for å lykkes, sier Waterhouse.

Det er Helse Vest som nå skal utlyse en ny konkurranse for å finne en IT-leverandør, men det kan ikke landets største sentral vente på.

– Problemet med det er at det tar for lang tid. Pasientene våre kan ikke vente på dette. Nå må vi få hjelp. Vi må få lov til å lyse ut et anbud på et nytt IKT-verktøy på denne siden av jul, sier Oddbjørn Hagen.

Ambulanseforum fant dette på medieovervåkningen: Før helgen ble det lagt ut et anbud på Doffin i regi av Sykehusinnkjøp. Her står det «Robuste og fremtidsrettede teknologiske løsninger for Akuttmedisinske kommunikasjonssentraler i helseregionene (AMK IKT). Oppdragsgiver er Sykehusinnkjøp HF som på vegne av Spesialisthelsetjenesten planlegger å gjennomføre en eller flere konkurranser for prosjektet «AMK IKT» i 2019.»

Videre: «AMK-løsningene planlegges anskaffet og innført i helseforetakene i Helse Vest RHF, Helse Nord RHF, Helse Sør-Øst RHF og Helse Midt-Norge RHF.  Totalt berører dette 16 AMK sentraler.»

Les mer om saken hos TV2
Se utlysningen på Doffin her