Aktuelt

Norge er ikke alene om AW101-problemer

Publisert Sist oppdatert

Forsvarets havarikommisjon fortsetter å undersøke hvorfor det nye AW101-helikoptret veltet under testing fredag, skriver Teknisk Ukeblad.

Bakgrunn: Nytt redningshelikopter veltet etter testkjøring på bakken og Ulykkeshelikopter har veltet før

Nøyaktig ei uke etter at redningshelikopteret ble levert til 330-skvadronens hovedbase på Sola, rullet maskinen over under såkalt bakkekjøring.

Hvor fort det kan gå fra et helikopter står på bakken med rotorene i gang til det er ute av kontroll, er en dansk ulykke med et tilsvarende helikopter for tre år siden et eksempel på:

Under landingstrening utenfor Mazar-s-Sharif i Afghanistan 11. oktober 2014 gikk det galt. Det gikk kun 20 sekunder fra en kontrollert landing til helikopteret hadde havarert.

Ingen av de seks om bord i det danske helikopteret kom til skade, men helikopteret er først nå i ferd med å bli ferdig reparert. Forsvarsdepartementet har satt av hele 119 millioner kroner til verkstedregninga.

I det danske forsvarets havarirapport kommer det også fram at helikoptertypen har noen iboende vibrasjonsproblemer, samt at nødprosedyrene og treningen besetningene har fått for å hanskes med dette, ikke har vært gode nok.

Cirka to sekunder etter landing begynte EH101-helikopteret å riste voldsomt og gikk deretter inn i en meget kraftig vibrasjon opp og ned, med en frekvens på cirka 3 Hz (svingninger per sekund).

Rapporten forteller at det ristet så kraftig at flygerne ble kastet rundt i sikkerhetsselene sine og at de mistet nattbrillene («Night Vision Goggles», NVG) og dermed også muligheten til å se noe særlig.

Andrepiloten, som førte helikopteret, identifiserte instinktivt rystelsene til å være av typen som betegnes som «3,65 Hz Vertical Bounce».

Han fulgte det som er prosedyren for å motvirke dette, nemlig å slå av stabiliseringssystemet og trekke helikopteret i lufta igjen.

Havarikommisjonen kom imidlertid til at det som skjedde var en såkalt «3 Hz biomechanical feedback» - der prosedyren tvert om er å slippe grepet på «collective»-stikka slik at helikopteret får falle til ro.

Flygerens instinktive reaksjon ble starten på et femten sekunder langt forløp der helikopteret kom i lufta igjen, fortsatt med voldsomme rystelser, der det roterte tre kvart omdreining mot høyre og rullet om mot venstre. Hovedrotoren tok bakken og halen knakk av. Ingen av de seks om bord kom til skade.

Ifølge det danske forsvaret trenes praktisk håndtering av vibrasjoner kun med aktuell flyging i helikopteret, da simulatoren ikke fysisk klarer å gjenskape reelle vibrasjonsscenarioer.

Helikopterekspert Per Gram blir intervjuet av NRK. Han ser ikke bort fra at det må gjøres endringer i konstruksjonen på helikoptertypen som veltet i Stavanger forrige fredag.

– Man må jo vurdere om hovedhjulene står for nære hverandre. Det kan hende at understellet må utvides litt for å få mer balanse i helikopteret, for det jeg vet, sier han.

Han forklarer også at det vanligvis er en av to årsaker til at helikopter som står på bakken med rotorbladene i gang kommer i ubalanse og velter.

– «Dynamic rollover» er ett fenomen som kan få helikopter til å velte, det er gyroeffekten som kan føre til ubalanse. Så har du fenomenet bakkeresonans. Helikopteret begynner å riste litt, så rister det plutselig veldig og så kan helikopteret havarere der og da, sier han.

Les mer om saken hos Teknisk Ukebladog hos NRK

Powered by Labrador CMS