Hopp til hovedinnhold


Nå kan Luftambulansen fly «i blinde»!

Norsk Luftambulanse er det første helikopterselskapet i Europa som har fått godkjent instrumentbasert innflyging til landingspunkter som ikke er flyplasser.

Norsk Luftambulanse er det første helikopterselskapet i Europa som har fått godkjent instrumentbasert innflyging til landingspunkter som ikke er flyplasser.

Les hele saken i Bergensavisen: Nå kan Luftambulansen fly "i blinde"!

SIKKERHET: Denne uka åpnet den forhåndsbaserte ruten inn til helikopterbasen på Grønneviksøren, landingsplassen som brukes når pasienter fraktes til Haukeland sykehus i helikopter.

Navigasjonssystemet fungerer på samme måte som GPS og gjør derfor at helikopter kan lande uansett vær. Luftambulansen har inntil nå vært avhengig av god sikt for å kunne lande, og dette systemet er derfor svært viktig for en regnby som Bergen.

– Dette systemet er viktig for flysikkerheten og sikkerheten for mannskapet og pasienter, sier Lilly Ann Elvestad, divisjonsdirektør i Norsk Luftambulanse.

MER TILGJENGELIG: Stavanger universitetssykehus var første sykehuset som fikk en slik innflygningsrute. I fjor fikk Ullevål sykehus innført systemet som benyttes i Bergen for første gang denne uken.

– Luftambulansen kan nå bli mer tilgjengelig for folk og kvalitetsmessig enda bedre, sier Elvestad.

Tidligere brukte pilotene såkalt visuelle flygeregler (VFR), noe som krever sikt og avstand til skyer. På natten er sikkerhetsrisikoen langt større enn på dagtid på grunn av mørket, noe som gjør at de ofte må si nei til oppdrag på natten.

Dette problemet er nå løst med det nye systemet med instrumentflygeregler (IFR). Det er det samme systemet som brukes av all rutetrafikk for fly.

Navigasjonssystemet i Bergen har blitt mulig fordi det stavangerbaserte selskapet Centrica Energi har betalt arbeidet med prosjektet i sin helhet.

Det er første gang at Stiftelsen Norsk Luftambulanse har inngått en slik sponsorkontrakt knyttet til et prosjekt for å styrke luftambulansetjenesten.

FLERE OPPDRAG: Luftambulansen er overbevist om at det nye systemet vil bidra til å redde liv. I 2004 fikk Helse Vest 1596 helikopteroppdrag, der 259 av disse måtte avvises eller ble avbrutt på grunn av værforhold.

– Jeg vil ikke tippe noe tall, men jeg kan love at dette vil gi en betydelig økning i antall oppdrag, sier sjefflyger Erik Normann i Norsk Luftambulanse.

I gjennomsnitt rykker Luftambulansen i Bergen ut på to oppdrag i døgnet. Regner man med legebilen er Luftambulansen i Bergen ute på 1200 oppdrag årlig.

VIL BYGGE UT: – De syv fjellene i Bergen byr på utfordringer for helikopter, og vi er veldig glade for å ha fått systemet i Bergen, sier Erik Normann.

Navigasjonssystemet gjelder kun for landing på Grønneviksøren, og kan dermed ikke brukes direkte for henting av pasienter i distriktene.

– Men så er det slik at vi kan fly mellom Stavanger og Bergen siden de har samme system. Vi kan også dra ut på flere oppdrag der været holder på å bli dårligere. Da vet vi at vi i alle fall kan lande når vi kommer tilbake, sier Elvestad.

Organisasjonen håper nå at det skal lages slike ruter til alle sykehus i landet. Foreløpig er planen at det skal etableres 40 ruter, men det avhenger av ressurstilgangen.

– Vi ønsker også å bygge ut mot kommunesentrene. På den måten kan pasientene fraktes på baser rundt i distriktet med vanlig ambulanse og så kan vi fly dem til Haukeland, sier regionsjef Steinar Sellevold.