Hopp til hovedinnhold
Legehelikopter på øvelse. Foto: Live Oftedahl
Legehelikopter på øvelse i 2014. Foto: Live Oftedahl


Nå kan legehelikopteret fly i «blinde» til Lofoten

Norsk Luftambulanse tar i bruk satellittbaserte innflygingsruter.

Det sikrer at legehelikopteret kan nå øysamfunn også i dårlig vær, melder Lofotposten.

Etter at Bjarkøy i Troms mistet ambulansebåten i fjor, har Stiftelsen Norsk Luftambulanse og datterselskapet NLA AS jobbet for å øke tilgjengeligheten av luftambulanse i området.

– I dårlig sikt og lavt skydekke kan det være vanskelig å nå Bjarkøy med legehelikopter.

Pilotene har vært avhengig god sikt til bakken fra opptil 300 meters høyde i mørke for å kunne komme frem, sier pilot Lars Amdal i Norsk Luftambulanse AS.

Satellittbasert

Den nye satellittbaserte innflygingsruten til Bjarkøy var ønsket av det operative og medisinske miljøet i Harstad og Tromsø. Den ble finansiert av Stiftelsen Norsk Luftambulanse og er nå godkjent av luftfartsmyndighetene og satt i drift.

Heretter kan legehelikopteret fly ved hjelp av instrumenter gjennom skyene til landingsplassen. Gevinsten av en slik prosedyre er ekstra stor når det er mørkt, da det kreves bedre vær for å kunne fly sikkert enn på dagtid.

– Pasienter fra Bjarkøy har mye tid å spare ved helikoptertransport, og hurtig legehjelp kan være avgjørende ved for eksempel hjerteproblemer, hjerneslag og skader etter ulykker, sier Lars Amdal.

Hvert tiende legehelikopteroppdrag stoppes av dårlig vær. Norsk Luftambulanse jobber aktivt for at helikoptrene i fremtiden skal kunne fly i allslags vær.

– Vi har en visjon om at legehelikoptrene skal ha en regularitet på linje med rutefly og bli mindre avhengig av været enn slik det tradisjonelt har vært.

Innflygningen til Bjarkøy er den nyeste i en lang rekke av slike over det ganske land, sier flygesjef Lars Erik Bragstad i Norsk Luftambulanse AS.

Mellom Evenes og Tromsø

I tillegg til innflygningsprosedyrer, har stiftelsen plassert ut 100 værkamerastasjoner over hele landet.

De gjør at pilotene kan se om været er bra nok til å kunne fly i det aktuelle området, og er viktige verktøy for å kunne benytte instrumentflyvningsruter.

Værkameraer finnes blant annet i Narvik, så vel som Finnsnes, Stangnes, Skrova og Stokmarknes og Tromsø.

Les mer om saken hos Lofotposten.