Hopp til hovedinnhold
AMK-sentralen i Sør-Trøndelag. Illustrasjonsfoto: Live Oftedahl
AMK-sentralen i Sør-Trøndelag. Foto: Live Oftedahl


Takker ansatte på AMK for at han fortsatt er i live

- Jeg er sikker på at operatøren reddet meg.

Tobarnsfaren er ikke i tvil om at den kyndige AMK-operatøren reddet livet hans da han var på sitt mest fortvilte sier han til Adresseavisen.

Klokka nærmer seg 00.30 på natta og «Morten» ser ingen annen utvei. Han har tidligere slitt med depresjon og nå har det skjedd noe som har fått Morten fullstendig ut av balanse.

Han har dratt fra boligen hvor kone og to barn befinner seg. Han ønsker ikke å leve lenger.

- Jeg var helt i min egen verden og klarte ikke å tenke rasjonelt. Der sto jeg og hadde mer enn nok med mine mørkeste og dypeste tanker. Men så fikk jeg noen sekunders klarhet og da husket jeg at behandleren min har sagt at jeg er nødt til å ringe 113 dersom det blir for ille, sier han.

Fikk enkle spørsmål

På AMK-sentralen sitter det en kvinnelig operatør. Hun stiller Morten enkle spørsmål.

- Jeg har i ettertid tenkt at det var ganske banale ting hun spurte om. Det var hverdagslige spørsmål som «hvilken bil kjører du og hva slags farge har den?». Jeg husker ikke så mye av samtalen, bare at jeg ble litt irritert faktisk, sier han.

Operatøren ber ikke Morten om å tenke på kona eller barna, på øvrig familie eller venner. Det er ikke noe som minner om en terapeutisk samtale.

- Hun lyttet og spurte, selv om jeg var avvisende og fokusert på mitt endelige valg, sier han.

Kom ut av kaoset

Hun fortsetter med enkle konkrete spørsmål. Til slutt har det gått 13 minutter.

- Hun hadde okkupert hodet mitt og snakket med meg lenge nok til at ambulansepersonell rakk å komme frem. Jeg skjønner at spørsmålene i all hovedsak dreide seg om å få meg til å vente, forklarer Morten.

Tobarnsfaren er i 30-årene og er selv i helsevesenet. Han gjenkjenner dermed måten operatøren håndterte samtalen på.

- Men når du er midt i en krise og du ikke ser noen løsning, så klarer du ikke å bruke disse teknikkene på deg selv.

De to ambulansemedarbeiderne tar hånd om Morten og de har et ønske om at han skal bli med til legevakt for en prat.

- Jeg hadde ikke lyst til det og samtidig ringte kona mi. Da klarte jeg å komme ut av kaoset. Vi ble enige om at jeg skulle kjøre hjem og at de skulle kjøre etter. De så at jeg gikk inn døra mi hjemme, sier han.

Roller utfyller hverandre

Seksjonsleder Hilde Susanne Holst ved AMK-sentralen har hørt på den aktuelle lydloggen mellom Morten og operatøren.

- De hadde god dialog. Det var en rolig samtale hvor operatøren var betryggende, saklig og ga god veiledning, sier hun.

På AMK-sentralen jobber operatørene i team. Det innebærer at flere kobler seg på samme samtale og hører hva som blir sagt mellom innringer og operatøren som tar imot samtalen.

- Det er flere roller som utfyller hverandre. Operatøren som tar imot samtalen vil alltid raskt forsøke å få avklart hvor pasienten befinner seg, sier Holst.

Bruker interaktivt kart

Norsk indeks for medisinsk nødhjelp har vært det viktigste verktøyet for å håndtere telefonhenvendelser om medisinske nødstilfeller i mer enn 20 år. Den er i daglig bruk i akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK), opplyser Holst.

- Denne indeksen hjelper oss med å få finne ut hvor mye det haster og hva slags type hjelp vi skal sende. I dette tilfellet ble det raskt fastslått at det dreide seg om en akutt psykiatri-situasjon, forklarer hun.

Mens den ene operatøren snakker med Morten, er det ambulansekoordinator som sender ambulanse. Det blir også sendt informasjon til ambulansepersonell underveis så de vet hva det dreier seg om når de kommer frem. AMK-personell kan se på et interaktivt kart hvor ambulansen til enhver tid befinner seg.

På forespørsel fra Adresseavisen har seksjonslederen undersøkt oppdragsmengden i samme måned som Morten trengte bistand.

- Det var 174 hendelser som ble kategorisert som psykiatri. Her har du både akutte og mer vanlige oppdrag, poengterer Holst.

- Får se barna vokse opp

Dagen etter den aktuelle hendelsen har Morten det mye bedre med seg selv. Han ringer behandleren sin.

- Jeg vil rette en stor takk til kvinnen på AMK-sentralen. Jeg er sikker på at hun reddet livet mitt den natten i sommer, sier han.

Les hele saken hos Adresseavisen.