Fagstoff
Mer simulering!
Forskning har vist at menneskelig svikt relatert til mangelfulle ikke-tekniske ferdigheter er medvirkende årsak i inntil 80 % av uønskede hendelser i anestesi- og intensivmedisin.
Forskning har vist at menneskelig svikt relatert til mangelfulle ikke-tekniske ferdigheter er medvirkende årsak i inntil 80 % av uønskede hendelser i anestesi- og intensivmedisin,skriver Håkon Bjorheim Abrahamsen og Katrine Finsnes i siste utgave av Tidsskrift for Den Norske legeforeningen.
Ikke-tekniske ferdigheter kan defineres som «kognitive, sosiale og personlige ferdigheter som komplementerer tekniske ferdigheter og som bidrar til sikker og effektiv pasientbehandling».
Eksempler på sentrale ikke-tekniske ferdigheter er situasjonsbevissthet, beslutningstaking, kommunikasjon, teamarbeid og ledelse. Simulering egner seg spesielt godt til å trene ikke-tekniske ferdigheter.
Kronikkskriverne mener det må mer trening i praktiske ferdigheter og tekniske prosedyrer inn i spesialistutdanningen.