Hopp til hovedinnhold
AW101 Norges nye redningshelikopter lander for første gang på St. Olavs hospital 11. september 2019. Foto: Live Oftedahl
Norsk AW101 lander på St. Olavs hospital 13. september 2019. Foto: Live Oftedahl


Mener regjeringa må betale ekstrakostnaden med ny landingsplass for redningshelikoptre

Nå anbefaler en rapport at St. Olavs hospital bygger en ny landingsplass på sykehusområdet.

– Rapporten er veldig tydelig. Det går ikke an å lande med de nye redningshelikoptrene på det helikopterdekket vi har i dag, sier direktør på St. Olavs hospital i Trondheim, Grethe Aasved til NRK Trøndelag.

Resultatet fra testlandinger med nytt redningshelikopter i fjor høst gjør at det nettopp er gjennomført en risiko og sårbarhetsanalyse.

I den nye rapporten som er laget av Safetec på oppdrag fra sykehuset anbefales det å utrede bygging av en helt ny landingsplass på taket ved Forsyningssentret på St. Olavs hospital.

– Det som er bra er at man har påvist en ny landingsplass som man anbefaler og som bare er noen hundre meter herfra. Det gjør oss jo veldig lettet med tanke på fremtiden, sier Aasved.

Ingen i departementet ønsker å kommentere rapporten.

– Justis- og beredskapsdepartementet kan ikke kommentere en rapport vi ikke har fått, og som ifølge Nawsarh-prosjektet fortsatt er under arbeid, skriver seniorrådgiver i kommunikasjonsenheten i departementet, Anne Margrete Alværn.

Regjeringa må betale

– Hva vil kostnaden være med å bygge ny landingsplass?

– Vi fikk rapporten søndag så vi har ikke regnet på det, men vi snakker om mange hundre millioner kroner, sier Aasved.

Direktøren på St. Olavs hospital er klar på hvem som må betale regninga. Det er Justis- og beredskapsdepartementet som har ansvaret for å legge til rette for landingsplasser for 16 nye redningshelikoptre.

Om bare seks måneder tas de i bruk i Trøndelag, skriver NRK Trøndelag i en annen sak.

De andre helikoptrene fases gradvis inn og skal være i bruk innen 2022 over hele landet. Anskaffelsen koster 14 milliarder.