Hopp til hovedinnhold
113. Illustrasjonfoto: Therese B. Kirkesæther
Nødnummer 113. Illustrasjonfoto: Therese B. Kirkesæther


Mann forsøkte å ringe 113 to ganger, ble senere funnet død

Helsetilsynet undersøker om mer kunne vært gjort da 113-sentralen i Innlandet mottok to tause anrop.

Mannen som ringte var meldt savnet før han ble funnet død, skriver NRK Innlandet.

113-sentralen i Sykehuset Innlandet mottok for en stund tilbake en beskjed fra politiet om at de lette etter en savnet person.

Da oppdaget de som var på jobb at de hadde mottatt en nødsamtale fra mannen, men at det bare var lyder og støy.

De oppfattet anropet som en «lommeringing».

Litt senere ringte en ny telefon med et annet nummer, men mannen stod som eier av også denne telefonen.

Begge gangene ringte AMK-sentralen tilbake, uten hell.

Fylkesmannen ser på saken

Statens helsetilsyn konkluderer med at to telefonsamtaler fra samme eier i løpet av kort tid, burde konkludert med at personen trengte hjelp.

De skriver at «i ettertid er det klart at telefonene var et uttrykk for en svært alvorlig nødssituasjon.»

De sender nå saken til Fylkesmannen, som skal konkludere med om man personen fikk den hjelpen den hadde krav på.

Ber folk bruke 113-app

Telefonen mannen ringte fra ble lokalisert gjennom sporing, men med stor usikkerhet.

Slik er det ofte når mobiltelefonen de som er i nød ringer fra, ikke har AML-sporing.

I 2018 ble loven endret slik at AML-sporing av mobiltelefoner ble lov.

Sporingen gir muligheten til at AMK-sentraler med stor presisjon, automatisk kan se hvor du ringer fra når du er i en nødssituasjon.

Denne endringen var viktig slik at nødetatene kunne spare tid når det står om liv.