Hopp til hovedinnhold
Oslo Legevakt i Storgata. Inngangspartiet. Foto: Live Oftedahl


Kommer til feil legevakt når de ringer

Helsedirektoratet ber dem ordne opp selv.

Da Helenes 20 måneder gamle sønn Theodor falt og blødde kraftig ringte hun det nasjonale legevaktnummeret. Familien bor i Drammen, men det var legevakta i nabokommunen som svarte, skriver Dagsavisen Fremtiden .

«Ring nærmeste legevakt gratis via det nasjonale nummeret 116117 når problemet ikke er tidskritisk, men du heller ikke kan vente til du får kontakt med fastlegen i åpningstiden», skriver nettstedet 113.no.

Men flere av beboerne i bydelen Åskollen i Drammen erfarer at de slett ikke kommer fram til legevakta i Drammen når de ringer det nasjonale nødnummeret.

Etter noen minutters venting kommer de fram til legevakta i Røyken, som så setter dem over til Drammen - der de må vente enda lenger på svar.

Vigdis Bjerke Jægersborg, konstituert virksomhetsleder for legevakta i Drammen, sier hun ikke var kjent med problemet, når Dagsavisen Fremtiden tar kontakt.

– Vi har ingen forklaring på hvorfor dette skjer, men det skal vi naturligvis finne ut av. Det er veldig fint at vi ble gjort oppmerksomme på feilen, sier Jægersborg.

Må ta det med teleoperatøren

Nå mener imidlertid Helsedirektoratets beredskapsdirektør Steinar Olsen at beboerne i Drammen må ta tak i problemet selv.

«Dette er et problem som trolig ligger i teleoperatørens nett, hvor innringer kommer til en basestasjon som ligger utenfor Drammen kommune og derfor ruter innringer videre til Røyken. Helsedirektoratet anbefaler at de innringerne dette gjelder tar kontakt med sin teleoperatør», skriver Olsen per e-post.