Kø på legevakttelefon: – Folk ringer i stedet 113
På AMK i Trondheim opplever de for tiden en stor økning i henvendelser på nødnummeret 113. – Vi har registrert at flere som står i kø på legevakttelefonen i stedet ringer 113, ifølge AMK- sjef i Trondheim, Christoffer Strøm.
Ved økt kø/ventetid til legevaktsentralen i Trondheim registrerer AMK-sentralen nå at flere ringer 113 enn tidligere når de ikke er i nød.
Opplever du som AMK-operatør eller ambulansearbeider travlere arbeidsdager nå enn før? Da vil vi gjerne høre fra deg.
Den store pågangen av telefoner til legevakttelefon gjør at operatørene på legevakten ikke klarer å ta unna alle telefonene og folk blir stående i kø. Til slutt gir mange opp og ringer i stedet nødnummeret 113.
– Når folk velger å ringe 113 må AMK-operatørene gjøre en grundig vurdering for å sikre forsvarlig helse til pasienten. Det kan være utfordrende for AMK-operatørene å vurdere pasientenes behov over telefon , og det vil derfor være behov for å sende ambulanse eller lege til pasienten for å sikre at pasienten ikke har et udekket behov for helsehjelp som ikke kan vente til pasienten kan få kommet på time til fastlegen.
AMK Sør-Trøndelag hadde en betydelig økning av nødtelefoner til 113 i oktober og november 2021, sammenlignet med tallene for oktober og november 2019 og 2020.