Hopp til hovedinnhold
Fra AMK-­sentralen i Trondheim. Foto: Live Oftedahl
Fra AMK-­sentralen i Trondheim. Foto: Live Oftedahl


Kø på legevakttelefon: – Folk ringer i stedet 113

På AMK i Trondheim opplever de for tiden en stor økning i henvendelser på nødnummeret 113. – Vi har registrert at flere som står i kø på legevakttelefonen i stedet ringer 113, ifølge AMK- sjef i Trondheim, Christoffer Strøm.

Ved økt kø/ventetid til legevaktsentralen i Trondheim registrerer AMK-sentralen nå at flere ringer 113 enn tidligere når de ikke er i nød.

Opplever du som AMK-operatør eller ambulansearbeider travlere arbeidsdager nå enn før? Da vil vi gjerne høre fra deg.

Den store pågangen av telefoner til legevakttelefon gjør at operatørene på legevakten ikke klarer å ta unna alle telefonene og folk blir stående i kø. Til slutt gir mange opp og ringer i stedet nødnummeret 113.

– Når folk velger å ringe 113 må AMK-operatørene gjøre en grundig vurdering for å sikre forsvarlig helse til pasienten. Det kan være utfordrende for AMK-operatørene å vurdere pasientenes behov over telefon , og det vil derfor være behov for å sende ambulanse eller lege til pasienten for å sikre at pasienten ikke har et udekket behov for helsehjelp som ikke kan vente til pasienten kan få kommet på time til fastlegen.

AMK Sør-Trøndelag hadde en betydelig økning av nødtelefoner til 113 i oktober og november 2021, sammenlignet med tallene for oktober og november 2019 og 2020.

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.