Hopp til hovedinnhold


Jippi! Halvveis!!

Dag 8: Team113 har fått masse oppmerksomhet med artikkelen fra Avisa Nordland som er distribuert til over 20 lokalaviser fra nord til sør, og snakker med Rana Blad i det vi ringer. Syklene ruller videre fra Nordkapp til Lindesnes, og budskapet om viktigheten av sykkelhjelm ruller også forhåpentligvis fram til flere og flere.

Dag 8: Team113 har fått masse oppmerksomhet med artikkelen fra Avisa Nordland som er distribuert til over 20 lokalaviser fra nord til sør, og snakker med Rana Blad i det vi ringer. Syklene ruller videre fra Nordkapp til Lindesnes, og budskapet om viktigheten av sykkelhjelm ruller også forhåpentligvis fram til flere og flere.

Akkurat da vi ringer befinner de seg på brannstasjonen i Mo i Rana, som er samlokalisert med ambulansen, og det lokale ambulansepersonellet får også fortelle om sine erfaringer om hvor mye sykkelhjelm har å si for utfallet ved en sykkelulykke.

Les alt om Team113 her

Følg Team113s blogg her

Journalist Pål Guttormsen i Avisa Nordland fikk budskapet til gjengen flott fram i går da han gjenga en av Team113s sykkelulykkeerfaringer med manglende hjelmbruk slik:

- Hun pådro seg tre kraniebrudd og hjerneblødning, forklarer Torbjørn Kvam og legger til: - Men det er ikke alltid det går like bra.

Et bra i ambulanseverden har altså litt andre odds over seg enn det "vanlige" folk regner som bra.

Sindre som jobber som ambulansearbeider i Mo i Rana, har vært så vennlig å påta seg oppgaven med å kjøre følgebil over Korgenfjellet, så da får Frode også prøvd seg på sykkelsetet med de andre.

Korgenfjellet har rimelig drøye vilkår for syklister.

- Hvis vi overlever det snakkes vi senere, sier de med skrekkblandet fryd.

Men de har likevel hørt at det allerede forserte Kvænangfjellet er verre.

- Korgen har dobbelt så lang stigning, men er ikke fullt så bratt.

Etterpå klassifiserte de Korgen som like hardt som Kvænangfjellet i Finnmark, så Frode fikk virkelig prøvd seg.

Det kan jo også ha en viss sammenheng med at de har sykla over 100 mil på noen dager, og at beina var litt friskere over Kvænangen?

Nestenkrasj

Dagens blogginnlegg fra gjengen røper fremdeles at de er syngende syklister som har mange møter med dyreliv langs veien.

I dag holdt Kjell på å krasje med ei elgku, mens han sang på DDEs E6. Midt i strakaste veien fikk han en bråstans. Elgkua hadde også en elgkalv som prøvde så godt den kunne å gjemme seg bak ei bjørk.

Hegrer er også observert, og Helge klarte å holde seg vekk fra spekulasjoner om hegrenes trekkmønster om vinteren, mens de andre holdt pusten.

Ambulanseforum mistenker at det kommer til å bli noen runder på ornitologiske kunnskaper hjemme på stasjonen i Asker også. Right?!

Og nå er de altså halvveis! Halvveis!! Mellom Nordkapp og Lindesnes.

Og litt til.

Trivelige trøndelag venter spent.

Følg Team113 fra dag til dag her:

Dag 0: Tjuvstart på Nordkapp

Dag 1 Nordkapp-Alta:  21 mil, to kilometer og 24 meter

Dag 2 Alta-Djupvik: Samisk kulturdag, se joik og les om hjelmmoral

Dag 3 Djupvik-Tromsø: Bli bedre kjent med Team113

Dag 4 Tromsø-Harstad: Er vi i Troms eller Nordland?! Hør oss på radio!

Dag 5 Harstad-Lofoten: I fantastisk vær, og en sykkelulykkerfaring

Dag 6 Lofoten – Bodø: Passert 100 mil på sykkel!

Dag 7 Bodø - Dunderdalen: Teknisk uhell og redde kyr