Hopp til hovedinnhold
Svensk flagg. Foto: Wikimedia Commons


Jetfly for 700 millioner: Svenske regioner starter eget ambulanseflyselskap

Svenske regioner satser på drift av ambulansefly. Seks ambulansefly er bestilt.

Neste sommer skal virksomheten  Kommunförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) starte i egen regi, melder Sveriges television.

– Dette kan ikke ende på en annen måte enn med en økonomisk katastrofe, sier Henrik Johansson (L), regionpolitiker i Örebro län.

Investeringene er enorme.

Bara de seks jetflyene koster cirka 720 millioner kroner i innkjøp, ifølge KSAs leder Ola Karlsson i Karlskoga.

– Jeg hadde helst ønsket en ekstern operatør som drev flyselskapet og som vi hadde forhandlet med, men det viste seg at det ikke var mulig på grunn av kostnads- og tidshensyn, sier Ola Karlsson.

Derfor gjorde politikerne i KSA et vedtak som i praksis innebærer at regionene selv må drive et flyselskap med ambulansefly.

«Medisinsk kompetent organisasjon»

Fredrik Larsson (M), regionråd i Värmland, sier at området kommer til å få bruk for flyambulanser av flere grunner.

– Vi kommer til å få tilgang til en medisinsk kompetent organisasjon som kan transportere värmländinger mellom ulike helsenivåer når man har behov. Vi kommer også til å ha nytte av at det skjer en samordning i hele landet som gjør at det blir en så effektiv virksomhet som mulig.

Olle Westholm, som er pensjonert innkjøper i Jämtland gir et helt annet bilde av situasjonen.

– Pengene til disse investeringene finnes ikke. Det er lånte penger. Jeg vil sammenligne det med en økonomisk nedsmelting, sier Olle Westholm.

«Skal ikke ha politikere som leker flyselskap»

Også Henrik Johansson (L) anser at satsningen ikke vil komme befolkningen til gode i for eksempel Värmland.

– Vi skal ikke ha politikere som leker flyselskap. Det blir aldri bra, sier han.

Ola Karlsson mener at de bare må leve med at det finnes kritikere som mener at man burde løst dette på andre måter.

– Mitt og styrets oppdrag er å få dette her så effektivt som mulig og så bra som mulig for pasientene.

Utgår fra Umeå, Stockholm og Gøteborg 

Flyene blir levert fra april neste år. De blir stasjonert ved baser på Umeå Airport, Arlanda og Landvetter, der det er bemanning døgnet rundt.

Nå pågår anbud og rekruttering av av piloter, flybesetning, sykepleiere og annet personell. Dessuten pågår forhandlinger om hangarer og andre investeringer som må gjøres.