Hopp til hovedinnhold
Tunnelulykke i Stavanger. Foto: Live Oftedahl


Hva skal jeg gjøre i tunnel når ambulansen i utrykning bak meg vil forbi?

Hva skal jeg gjøre i tunnel, med doble sperrelinjer, ingen reelle avkjøringsmuligheter, det er møtende trafikk og ambulansen i utrykning bak meg vil forbi?

Det spør Anne Lise Fredlund, Lillehammer, i et leserbrev i Gudbrandsdalen Dagningen.

Langfredag 2. april rundt halv fire var det god stemning i bilen på vei til hytta. Vi ante fred og ingen fare der vi lå med en marsjfart på 80 km/t inn i Øyer-tunnelen.

Sånn halvveis inn i tunnelen kommer det en ambulanse bak oss.

Ambulansen har blålys, sirener og blinker med frontlysene og gir på alle mulige måter klare signaler om at den må forbi. Det er møtende trafikk og selvfølgelig vanskelig å komme forbi.

Til alt overmål kommer ambulanse nummer to med blålys i mot oss, samtidig som ambulanse nummer en fortsatt jager bak for å komme forbi.

I Øyer-tunellen er det tidvis sos-lommer beregnet for å kunne få bilen unna veibanen ved motorstopp, punktering eller annet.

Slike lommer er ganske korte og de er ikke beregnet for å kjøre innpå i 80 km/t.

Vi valgte allikevel å kjøre innpå ei slik lomme for å slippe ambulansen forbi, vel vitende om at det har skjedd ulykker i lignende situasjoner.

Riktignok ikke i tunnel, men på E6 ved Biri. Og mens vi er på vei inn i sos-lomma, suser ambulanse en nordover mens ambulanse to peiser på mot sør.

Begge med blålys og blinkende frontlys i hver sin retning, «vår» ambulanse også med sirener - inne i tunnelen.

Vi er alle lært å kjøre inn til siden av vegen når blålysetatene kommer og er i utrykning. Men hva skal du egentlig gjøre i en tunnel hvor kjørefeltene er adskilt med doble sperrelinjer, det er møtende trafikk, smal veiskulder og sos-lommene egentlig er for korte til å stoppe på? Når det kommer ambulanse bak som signaliserer at den skal forbi?

Det er kortversjonen av innlegget hos en fører som ble tydelig stresset og sint.

Vi la ut innlegget på Facebookgruppen «Du vet du er ambulansepersonell når ...» litt nysgjerrig på hvilke instrukser eller retningslinjer som ulike kjørelærere gir i norske ambulansetjenester.

Fakta om tunnelen er at den er 4 km lang og har flere sos-lommer underveis.

Det ble en god diskusjon på Facebookgruppa med i overkant av 20 kommentarer. For å oppsummere litt så deler stort sett synspunktene seg i tre omtrent like store leire:

  1. Slå av blålys og sirener og hold trafikkflyten. I Trøndelag hadde man tidligere beskjed om å slå av lys og lyd uansett, men nå er det mer en vurdering der og da. Uansett har man beskjed om å holde 8 sekunders avstand.
  2. Dette er en dynamisk vurdering og situasjonsbasert. Man kan spare opptil et minutt i den tunnelen. Hvis noen har ufri luftvei etter å ha satt lammesteken i halsen kan det å ønske seg raskt forbi rettferdiggjøres.
  3. Ikke trekk slutninger om en kollega ut fra et slikt leserinnlegg. Det kan være at situasjonen som er beskrevet ikke stemmer helt med den oppfatningen ambulansen har av samme situasjon.

Noen kommenterer at det hadde vært fint med dashkamera i ambulanser.