Hopp til hovedinnhold
Tom stol på Hovedredningssentralen Sør-Norge. Foto: Live Oftedahl (2016)


Høyt press på den svenske alarmsentralen

Presset på det svenske nødnummeret 112 har vært stabilt høyt siden utbruddet av koronautbruddet.

Ansatte ved alarmsentralen i Norrköping forteller om et uforsvarlig høyt trykk på nødnummeret. Mer enn ti ansatte har sagt opp, og de som blir værende blir ofte bedt om å ta på seg ekstravakter i fritiden, skriver den svenske nyhetssiden Sveriges Television.

De nasjonale responstidene til den svenske 112-sentralen har økt dramatisk i løpet av juni og juli i år.

I flere dager i sommer har gjennomsnittlig responstid på sentralen vært over 45 sekunder. Dette til tross for at SOS Alarm, selskapet som opererer 112-sentralen, har en avtale med staten sier at telefonen skal besvares innen 8 sekunder.

Flere ansatte velger å slutte

Det høye trykket på 112-sentralen har fått konsekvenser for personalet. Nikolai Penttinen, teamleder og alarmoperatør ved SOS alarm i Norrköping, er en av dem som har valgt å gå av.

– Det er en veldig høy belastning på de som er på jobb. Du merker at folk ikke har det greit med at tallene er som de er, fordi du klarer ikke å ta imot mer enn å ta en samtale om gangen, sier Penttinen.

Ifølge personene SVT har snakket med, er det flere mangler i arbeidsmiljøet ved SOS alarm i Norrköping.

Ansatte forteller om at mange har vært sykemeldt eller sagt opp de siste månedene, samtidig som stadig flere og flere personer ringer ned nødnummeret.

– Da blir det en enda større belastning for de som blir igjen. De synes det har gått så langt nå at de burde gjøre noe med det, men ingenting skjer, sier en anonym kilde til SVT.

Økt stress utenfor jobben

Mangelen på personale ved SOS Alarm gjør at ansatte ofte mottar tekstmeldinger og blir ringt på fritiden med spørsmål om de kan jobbe ekstra. For mange fører det til økt stress.

– Folk blir hentet inn på fritiden og flere jobber mye overtid. Jeg vet ikke hvor lenge de kan fortsette å gjøre det, sier en annen anonym kilde.

Ifølge Christian Larsson, avdelingsleder i SOS Alarm i Norrköping, er dette en avveining der du må ta vare på personalet, men også sørge for at responstidene holdes til et forsvarlig nivå.

– Jeg tror alle forstår at vi vil gjøre vårt ytterste for å svare på en nødmelding fra noen som er i akutt livsfare, sier han.

Men skal det være slik på en arbeidsplass - at folk har det dårlig?

– Nei, det skal det ikke være. Vi har en tett dialog med våre lokale verneombud og med lokale fagforeninger.

Vi lytter til kritikk og er åpne for å forandre ting - det gjør vi hele tiden. Jeg vil si at vi generelt har et veldig godt arbeidsmiljø, men presset gjør det vanskelig å slappe av.