Medieklipp

Tom stol på Hovedredningssentralen Sør-Norge.

Høyt press på den svenske alarmsentralen

Presset på det svenske nødnummeret 112 har vært stabilt høyt siden utbruddet av koronautbruddet.

Publisert Sist oppdatert

Ansatte ved alarmsentralen i Norrköping forteller om et uforsvarlig høyt trykk på nødnummeret. Mer enn ti ansatte har sagt opp, og de som blir værende blir ofte bedt om å ta på seg ekstravakter i fritiden, skriver den svenske nyhetssiden Sveriges Television.

De nasjonale responstidene til den svenske 112-sentralen har økt dramatisk i løpet av juni og juli i år.

I flere dager i sommer har gjennomsnittlig responstid på sentralen vært over 45 sekunder. Dette til tross for at SOS Alarm, selskapet som opererer 112-sentralen, har en avtale med staten sier at telefonen skal besvares innen 8 sekunder.

Abonnementstilbud

Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet

PLUSS
49,-
Første måned

Ordinært abo 79,- etter først mnd.

BESTILL

PLUSS
599,-
12 mnd.

Abonnentet gir tilgang til alle nettsaker

BESTILL

STUDENT
199,-
Første året

Fornyelse: 275 i året. Tilgang til alle nettsaker

BESTILL

Powered by Labrador CMS