Tom stol på Hovedredningssentralen Sør-Norge.Live Oftedahl (2016)
Høyt press på den svenske alarmsentralen
Presset på det svenske nødnummeret 112 har vært stabilt høyt siden utbruddet av koronautbruddet.
Publisert av Håvard Larsen. Publisert av Håvard Larsen.
PublisertSist oppdatert
Ansatte ved alarmsentralen i Norrköping forteller om et uforsvarlig høyt trykk på nødnummeret. Mer enn ti ansatte har sagt opp, og de som blir værende blir ofte bedt om å ta på seg ekstravakter i fritiden, skriver den svenske nyhetssiden Sveriges Television.
De nasjonale responstidene til den svenske 112-sentralen har økt dramatisk i løpet av juni og juli i år.
I flere dager i sommer har gjennomsnittlig responstid på sentralen vært over 45 sekunder. Dette til tross for at SOS Alarm, selskapet som opererer 112-sentralen, har en avtale med staten sier at telefonen skal besvares innen 8 sekunder.
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet