Hopp til hovedinnhold
Ambulanselærling på oppdrag.
Ambulanselærling på oppdrag. Foto: Therese B. Kirkesæther


Viktig høring ute: Nye læreplaner i ambulansefaget

Det foregår en stor forandring av alle læreplanene i videregående skole, og det inkluderer ambulansefaget sin læreplan.

Den 14. august la Utdanningsdirektoratet (Udir) ut høringen på den nye læreplanene for VG2 og VG3 ambulansefag. Høringsfristen er den 15. november.

Foreløpig har det ikke kommet noen innspill på høringen som foregår online.

Hva vil du at din framtidige makker skal kunne?

Olav Østebø. Foto: Live Oftedahl
Olav Østebø. Foto: Live Oftedahl

– Det er utrolig viktig at alle engasjerer seg slik at læreplanen blir best mulig. Den høringsrunden som er nå er avgjørende, så vi trenger bistand, sier Olav Østebø som har vært med å utvikle læreplanene i en av læreplangruppene og Faglig råd for helse og oppvekstfag (FRHO).

Ifølge ham er dette den virkelig store høringsrunden.

Østebø oppgir at læreplanen har lagt inn mer kompetanse om den eldre pasienten, den operative delen er vektlagt mer, samhandling med kommunen er forsøkt dekt inn, og måten læreplanen er skrevet på gjør at den ikke trengs å fornyes så ofte.

Definerer minimumskompetanse

– Læreplanen skal dekke kjernen i faget og være tilpasset utviklingen i faget. Jeg håper læreplanen oppfattes som relevant og at den definerer det som er en god minimumskompetanse.

Østebø mener også at læreplanen er satt sammen slik at den vil henge sammen med en bachelorutdanning i paramedisin.

Et kjapt gløtt på læreplanene viser at det kanskje burde vært noe mer eksplisitt om ergonomi og forflytning?

Legg gjerne igjen en kommentar under om dere ser andre ting som burde vært med, og ikke minst: Svar på høringen!