Nødmeldetjeneste
- Hinsides overtidsbruk ved AMK-sentralen
Hovedtillitsvalgt Roy T. Nilsen hevder at det har vært en «hinsides overtidsbruk» og rovdrift på personalet ved AMK-sentralen i Oslo, melder VG.
Bakgrunn: AMK i Oslo og Akershus slaktes av helsetilsynet
Hovedtillitsvalgt Roy T. Nilsen peker på altfor stor arbeidsmengde over tid og høyt sykefravær og oppsigelser som hovedårsaken til problemene.
- Det har vært en overtidsbruk der som har vært hinsides. Og det er fortsatt stor overtidsbruk. Skal man få ned aksesstiden må de få inn flere operatører. Det kreves høyere bemanning for å ta flere telefoner, sier Roy T. Nilsen, som er hovedtillitsvalgt i Delta for AMK-operatører og ambulansepersonell i Oslo og Akershus.
OUS opplyser til VG at de har prøvd å rekruttere nye operatører.
- Men det tar tid å lære opp AMK-operatører. Underveis har vi samtidig mistet noen. Nå jobber vi med å sette inn operatører, samtidig som vi utarbeider tekniske løsninger som skal bedre kapasiteten, sier klinikksjef Øyvind Skraastad til VG.
Kapasitetsproblemet har ifølge Nilsen vært kjent og rapportert til ledelsen i mange år.
Han tror at terskelen for å ringe AMK er lavere nå enn før.
- Vi har ikke vært i nærheten å kompensere for økning i oppdragsmengde, verken i AMK eller ambulansesammenheng.
Les mer om saken hos VG