Hopp til hovedinnhold


Her kunne de ikke få tak i ambulanse i natt

Da Bindal ble uten strøm forsvant også mobildekninga for Telenors kunder. – Det er kritisk når folk ikke kan ringe 113, sier elverksjefen i kommunen. Han etterlyser bedre backup-løsning fra Telenor, skriver NRK Nordland.
Dette har skjedd før: – Kunne kostet liv
I forbindelse med vedlikeholdsarbeid på strømnettet i nordlandskommunen med om lag 1500 innbyggere forsvant mobildekninga til Telenor.
Dermed mistet mange også muligheten til å kontakte nødetatene i natt.
– Det er jo ikke bra at nettet er dødt i kommunen. Vi får heller ikke kontakt med brannvesen, ambulanse- eller helsetjeneste i Bindal, sier operasjonsleder Stig Fredriksen i Nord-Trøndelag politidistrikt til banett.no .
Han forteller til nettavisa at politiet ikke ble varsla om den planlagte strømutkoblinga.

– Rutinene ble fulgt

– Det har aldri skjedd før at mobilnettet har forsvunnet i det vi kobler ut strømmen, sier elverksjef Frode Næsvold i Bindal Kraftlag.
Han sier det er svært beklagelig at folk mistet muligheten til å kontakte nødetatene, men at deres varslingsrutiner ble fulgt.
– Det er ganske små forhold her. Vi gjorde som vi alltid har gjort og ga beskjed til lokalpresse og næringsliv om vedlikeholdsarbeidet, så alle skal ha fått beskjed.
Per i dag er ikke Telenor pålagt å ha bedre beredskap ved strømbrudd.
– Det er ingen lov som sier at vi må ha bedre backup, men vi er i gang med å bygge ut batteriløsningene våre slik at de varer mellom fire og seks timer. I Nordland starter vi dette arbeidet i løpet av året, sier informasjonssjef i Telenor, Knut Sollid.
Les mer om saken hos NRK Nordland