Hopp til hovedinnhold
Anne Cathrine Braarud, overlege på Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus


Gangen i en tilsynssak ved prehospital klinikk OUS

Anne-Cathrine Braarud, avdelingsoverlege i Prehospital klinikk, jobber blant annet med kvalitet- og pasientsikkerhet, derunder klage- og tilsynssaker. Hun forteller om prosessen.

Fra Ambulanseforum nr. 4 2017. Tekst: Live Oftedahl

– Min erfaring er at tilsynssaker alltid oppleves som veldig ubehagelige, og at nærmeste familie, eller de som er rundt, ikke skjønner hvordan det oppleves. Alle som går gjennom slike saker synes det er forferdelig, men ingen tror at andre har det på samme måte.

Ofte tar disse sakene lang tid, og det blir en belastning i seg selv. Mens de blekner eller fortrenges i hodene til ledelsen, som må ta seg av stadig nye slike saker, så vokser disse sakene i hodene på dem som venter på en konklusjon.

– En take home message er at vi bør ha en plan for regelmessig oppfølging av dem som er i tilsynssaker enten de gir signaler om at de trenger det eller ikke. At vi ringer eller møtes med jevne mellomrom og hører hvordan det går. Ledelsen bør følge opp alle over tid, og i ettertid.

Braarud fortsetter:

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.