Ambulanse

Frustrasjon ble til forretningssuksess

Publisert Sist oppdatert

DANMARK: Henrik Buck er tidligere ambulansearbeider i Region Sjælland. Han opplevde frustrasjon over at det var vanskelig å holde styr på hvilket utstyr som manglet i ambulansen og at prosessen med å bestille var knotete. Derfor utviklet han et system for dette som har blitt en stor suksess, skriver SN.dk.
Med bakgrunn som ambulansearbeider kjente Henrik Buck og gjengen bak Order Group alt for godt til hverdagens utfordringer sett fra et ambulanseperspektiv. De utviklet dermed en elektronisk løsning som gjør jobben enklere.
Problemet var at det ofte var vanskelig å holde styr på hvilket utstyr som manglet og hvor mye som skulle bestilles til stasjonen. Det gikk ikke raskt nok, og det var ofte en knotete prosess.
– For tre år siden gikk jeg og Morten Lund, makkeren min i ambulansetjenesten i seriøs dialog med en IT-utvikler. Vi fikk utviklet app'en Quick Response, som ved å scanne QR-koder kan styre både depot og ustyrsbestilling. Vi la alle våre erfaringer fra hverdagen inn i systemet, så man kunne se om tingene var underveis, om noe var i stykker, og så videre, forteller Henrik Buck, som derfor startet virksomheten Order Group.
– Vi startet Order Group uten å ha noen kunder, men tok kontakt med Region Sjælland hvor jeg kjørte akuttbil på den tiden og tilbød dem systemet. Fordelen ved det er at vi samler alle leverandører i vårt system, så trenger man bare å gå til ett sted i stedet for å kontakte 15-20 forskjellige. De kjøpte konseptet med det samme.
Siden har det gått bra for Order Group. Virksomheten er nå bemannet med tre stykker etter å ha fått tilknyttet Martin Christiansen som daglig administrator.
Virksomheten har videreudviklet løsningen til et fullt operasjonelt driftssystem kalt DS3. Gjennom en elektronisk enhet ute i ambulansen kan ambulansearbeiderne selv bestille det som mangler.
Les mer om saken hos SN.dk

Powered by Labrador CMS