Aktuelt

Forventer at nye AW101-helikoptre vil gjøre den nasjonale redningstjenesten til verdens beste

Mot slutten av året blir det første av 16 nye nasjonale redningshelikoptre operativt på Sola, utenfor Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

De nye AW101-redningshelikoptrene blir de mest avanserte som finnes og vil bidra til å gjøre den norske redningshelikoptertjenesten verdensledende, ifølge Industri Energi.
Syv representanter fra LOs helikopterutvalg besøkte i påskeuka Leonardo Helicopters fabrikk utenfor Yeovil i Sørvest-England.

Etter flere møter med ledelsen ved fabrikken og produktteamet ble delegasjonen tatt med til produksjonslinjen der Aw101-helikoptrene settes sammen.

Langs to parallelle linjer settes maskinene sammen bit for bit, fra skrog til ferdige helikoptre.

I enden av produksjonen står en bortimot ferdigbygd maskin. Helikopteret er malt i samme farger som dagens norske Sea King-redningshelikoptre, hvitt og oransje, med det norske Luftforsvarets nasjonale kjennemerke og «Redningstjeneste» godt synlig.

Helikopteret er digert, over seks meter høyt og drøyt 23 meter langt. Det er utstyrt med dobbel redningsheis, stor dør på siden og lasterampe bak.

Delegasjonen fra Helikopterutvalget får se nærmere på cockpit, systemoperatørens konsoll, de medisinske fasilitetene og ikke minst området rundt redningsheisene.

Kjetil Larsen, som til daglig jobber som redningsmann på offshorebaserte søk- og redningshelikoptre, er imponert over arbeidsforholdene om bord.

– Det første jeg legger merke til er hvor stor kabinen er (27 kvadratmeter) og takhøyden (183cm) som gjør at jeg kan stå fullt oppreist. Det er en fleksibel interiørløsning, som gjør at man kan flytte ting og arbeidsstasjoner rundt. Og det medisinske området virker meget bra, sier Larsen.

Han kan ikke si noe om hvordan helikopteret er i såkalt hover og under heisoperasjoner, siden det ikke var anledning til å prøvefly maskinen.

Stort steg for redningstjenesten

Erik Hamremoen, spesialrådgiver i LO og nestleder i Helikopterutvalget, har ti års erfaring som pilot og fartøyssjef på Sea King og fire år ved Hovedredningssentralen. Han forventer at innfasingen av de nye helikoptrene vil forløpe uten særlige problemer.

– Canada, Portugal og Danmark har allerede lang erfaring med Aw101 og jeg tror vi slipper unna såkalte barnesykdommer ved maskinen i Norge. Velten på Sola i 2017 har gitt en forsinkelse, men det skyldtes ikke noen feil ved maskinen og den vil bli reparert, sier han.

Hamremoen mener det har vært en god prosess mellom fabrikken i England og de norske helikopterbesetningene med stor grad av involvering underveis. Det gjøres også en omfattende jobb med å trene mannskapene.

Hamremoen påpeker at de nasjonale redningshelikoptrene er et viktig supplement til de offshorebaserte søk- og redningshelikoptrene som eies av oljeindustrien. – Den nasjonale og sivile redningshelikoptertjenesten utfyller hverandre og spiller på lag, som sist under evakueringen av cruiseskipet «Viking Sky», sier han.

Les hele saken hos Industri Energi

Powered by Labrador CMS