Hopp til hovedinnhold
København sett fra rådhusets klokketårn om natten. I byen er det lett tilgjengelige hjertestartere. I løpet av året vil de innføre et system med SMS livreddere. Andelen av befolkningen som utfører HLR har økt markant de siste årene. En bratt økning skjedde etter at de innførte AMK-sentraler som gir telefonveiledet HLR. Foto: Bill Ebbesen


Oppsiktsvekkende studie med kunstig intelligens kan endre verdens akuttjenester

Når noen faller om med hjertestans og nødnummeret ringes, skal det gå raskt.

Det gjør det også i Region Hovedstadens Akutberedskab i Danmark, hvor tre av fire hjertestans identifiseres raskt, skriver Region Hovedstaden i en nyhetsmelding.

Et forskningsprosjekt viser at kunstig intelligens (AI) oppdager 10 prosent flere hjertestans og gjør det 10 sekunder raskere, når AI er i «medlytt» på oppkallene.

Nå vurderer Region Hovedstaden å teste det ut på hjerneslag, meningitt og covid.

AI-modellen gir en alarm når den skjønner at det sannsynligvis er snakk om en hjertestans,  en rød alarmboks popper fram på skjermen. Det kan den fordi den er blitt trent gjennom mer enn 150.000 oppkall og derfor kan gjenkjenne beskrivelser og mønstre i samtalen.

– I mer enn et år har vi analysert oppkall og dermed testet og bevist at vår AI-modell faktisk virker i den virkelige verden og ikke kun i testlaboratoriet. Det er en banebrytende nyhet, sier Stig Nikolaj Blomberg, som er doktorgradsstudent og jobber med AI i Akutberedskabet.

Modellen er videreutviklet i tett samarbeid med den private danske virksomheten 'Corti', som er ledende innen feltet AI og teknologiløsninger på området. Modellen er nå helt implementert i nødmeldesentralen.

– Hjertestans er av de mest tidskritiske telefonene vi får inn og som vi må reagere raskt på. Derfor er det et stort framskritt at AI finner flere hjertestans raskere enn det vi ellers får til. Teknologien skal ikke erstatte mennesker, men være et ekstra sikkerhetsnett. Våre medarbeidere er dyktige, velutdannede og erfarne, og vi skal bruke teknologien til å understøtte den menneskelige faktoren, sier direktør for Region Hovedstadens Akutberedskab, Freddy Lippert.

Stort potensial på verdensbasis

Det velansette amerikanske tidsskrift 'JAMA Network Open', har nettopp utgitt den første vitenskapelige artikkelen om resultater fra Akutberedskabet.

Forskningsprosjektet har skapt internasjonal oppmerksomhet.

– Vi er de første som har testet og dokumentert AI i en akutt sammenheng med hjertestans. Selv om AI virker, viser undersøkelsen vår også at vi må ha mer fokus på å få til et riktig samarbeid mellem mennesker og maskiner for å full effekt. Corti arbeider nå med våre samarbeidspartnere i Sverige, USA og Australia, og vi ser fram til å fortsatt utvikle AI-modellen. Det kommer til å endre hele måten vi driver akuttjenesten på i Danmark og i resten av verden, sier Lippert. 

Neste skritt

Ambisjonen er å utvikle metoden med bruk av AI til å identifisere andre tidskritiske akuttoppkall, som for eksempel hjerneslag og meningitt, ogogså covid, og dessuten også bruke AI på Akutberedskabets Akuttelefon 1813 (red.anm. tilsvarer legevakttelefon hos oss sånn cirka.)