Hopp til hovedinnhold


Flere ringer 113

Antallet oppringinger til nødtelefonen 113 i Oslo og Akershus øker. Det samme gjør antallet ambulanseutrykkinger.

Antallet oppringinger til nødtelefonen 113 i Oslo og Akershus øker. Det samme gjør antallet ambulanseutrykkinger, skriver Dagens Medisin.

Preshospitalt senter igangsetter derfor flere tiltak for å håndtere økningen i henvendelser og antall oppdrag til de prehospitale tjenestene.

Nye stillinger
Blant annet vil det i nærmeste fremtid utlyses nye stillinger som operatør i AMK, og ambulansetjenesten blir styrket, melder Oslo universitetssykehus.

AMK-sentralen betjener alle innbyggere og besøkende i Oslo og Akershus og har regionalt ansvar for Helse Sør-Øst.

I fjor ble det utført 128.378 ambulanseoppdrag i Oslo og Akershus, en økning på 6,4 prosent siden 2009. Og i løpet av fjoråret fikk sentralen cirka 122.000 henvendelser på 113-telefonen, i tillegg til 136.000 henvendelser om ordinære ambulansebestillinger.

Det har vært en økning på cirka fem prosent årlig de senere årene, og økningen ser ut til å fortsette i 2011, melder Oslo universitetssykehus.

Svartid
Ifølge leder for Akuttklinikken, Olav Røise, er gjennomsnittlig svartiden på nødtelefonen 113 cirka 15 sekunder.

Les mer om saken i Dagens Medisin