Hopp til hovedinnhold

Dubai: Den ultimate ambulansetjeneste?

Dubai: Blick von der Fußgängerbrücke -> Al Wasl Rd. und Iranian Hospital (-> SW)


Dubai har en mangfoldig og fargekodet ambulansetjeneste.

Ambulanseforum nr. 1 2015 Tekst: Norbert Ziegeler. Sykepleier som har besøkt ambulansetjenesten i den største byen i De forente arabiske emirater.

Hvor finner du snø i ørkenen? Et førerløst t-banesystem på nær 75 kilometer? Fullklimatiserte bussholdeplasser på 20 grader og verdens høyeste skyskraper; Burj Khalifen som rager 829 meter over bakken?

Dubai er en nesten surrealistisk by midt i det utstrakte ørkenlandskapet i De forente arabiske emirater. I byen som også har verdens største kunstige slalåmbakke, synes ikke penger å spille noen rolle.

Det investeres over en lav sko, og i byggebransjen er det aktivitet døgnet rundt: Rikdommen gjenspeiles også i ambulansetjenesten og brannvesenet.

Burj Khalifen.

Her er det ingen slitne biler.

Også kunnskapsnivået er høyt – og administrasjonslinjen er enkel.

Siden 1977 har ambulansetjenesten vært direkte underlagt Helsedepartementet. DCAS står for Dubai Corporation Ambulance Service.

De har et solid utdanningskonsept og ikke minst motiverte medarbeidere, som er godt hjulpet av utenlandske kollegaer med lang fartstid i gamet.

De forente arabiske emirater


De forente arabiske emirater er en føderal republikk i Midtøsten.

Landet består av syv stater kalt emirater og grenser til Oman og Saudi-Arabia.

Hovedstaden er Abu Dhabi, mens Dubai er den største byen.

Totalt bor det litt over ni millioner i De forente arabiske emirater. Tre millioner bor i og rundt Dubai.

Tredelt utdanningsssystem

På en av ambulansestasjonene ved Dubai Hospital jobber en erfaren senior paramedic som kom fra Filippinene. Med en rik internasjonal fagbakgrunn er han et slags ikon på stasjonen.

Han har gått alle grader man kan gå i Dubais ambulansetjeneste.

Ikke ulikt USA, starter man som EMT (Emergency Medical Technician). Etter noen års arbeid og en eksamen får man tittelen Paramedic. Ønsker man ytterligere utdanning kan man ta Advanced Paramedic.

I Dubai har man også sykepleiere og leger med i ambulanseteamet.

Intensivsykepleierne har minimum tre års fartstid på intensiven, og får tittelen Advanced Paramedic etter bestått eksamen. Det samme gjelder leger.

Leger som paramedics

På intensivambulansene finner man leger som titulerer seg Advanced Paramedic istedenfor lege, noe som er uvanlig for oss nordmenn.

Overgangene mellom det ene og det andre er visstnok flytende i Dubai, men enkelt forklart går leger under betegnelsen Advanced Paramedic når de er ute i felten.

Filippineren roser sine kollegaer på intensivambulansene opp i himmelen, og også sine egne ambulansekollegaer på stasjonen.

Arbeidsbelastning

Han er også stolt over vaktturnusen: To dagskift på 12 timer, to nattskift på 12 timer og så fire dager fri. Dette er de som jobber i ambulansetjenesten svært fornøyd med.

Arbeidsbelastningen er grei, synes han, selv om det kan tære på kroppen å være konstant i høy beredskap: I Dubai, uansett lokasjon, er responstiden på maksimum syv minutter. Her snakkes det ikke bare om å være rask, det utøves i praksis også.

Dette lykkes med 68 ambulansestasjoner med 177 ambulanser til sammen, i en by med tre millioner innbyggere.

For det meste av biltypen GMC, og First Responder-enheter som disponerer bil eller motorsykkel.

For øyeblikket jobber de med å presse den maksimale responstiden ned til fem minutter. Det kan lykkes med noen omstruktureringer av tjenesten og cirka ti nye ambulansestasjoner, i tillegg til de eksisterende.

Dette er ekstremt høye mål.

Her snakkes det ikke om å være best i 2015 eller 2016. Handlinger følger nesten før et vedtak foreligger.

Manikyrambulanse

Noen kuriositeter finnes også.

Dubais gigantiske kjøpesenter har blant annet en ambulanse permanent stasjonert. Her finnes dagligvareavdelinger med opp til 65 kasser på rekke og rad. Og t-baner som pumper mennesker inn og ut til enhver tid.

En ambulanse av det mer eksotiske slaget er manikyrambulansen, en slags first respondertjeneste til shoppingstressete fruer og businesskvinner som vil rekke alt på kort tid og se fantastiske ut.

Manikyren blir utført i en ombygget ambulanse som strakstiltak, med mulighet for mer intensiv behandling.

– Det har ikke noe med oss å gjøre, men det er en god forretningsidé som er etterspurt, sier en ambulansearbeider.

Bare fantasien setter grenser for hva en ambulanse kan brukes til.

Ambulanser med fargekoder

Spesielt for Dubai er ambulanser med fargekode. Kanskje er det den eneste tjenesten i verden med et totalt gjennomstrukturert design for forskjellige pasientgrupper?

Den vanlige ambulansen med blå design.

Spesialkjøretøyene har personell med spesialutdannelse rettet inn mot de ulike pasientgruppene.

Fargekoden rosa står for gravide og nyfødte.

Rød fargekode er for hjertepasienter og ekstremt dårlige pasienter. De kalles MIC på insiderspråk (medical intensive care).

Vi har ikke noe lignende i Norge. Det nærmeste en kommer er kanskje Oslo-ambulansens 9-bil som er bemannet med anestesilege, og tidligere anestesisykepleier og ambulansepersonell.

Dubais MIC er noe tilsvarende, og paramedi-cen om bord er gjerne en fullt utdannet lege.

Blå er den vanlige ambulansen som vi kjenner, og utgjør brorparten av kjøretøyflåten.

Handikapp - eller rullestolambulanse for grønne oppdrag.

Lysegrønn er rullestol- og handikapp-ambulanse som utfører såkalte grønne turer. De kan også trekkes inn i mer akutte situasjoner om nødvendig.

Mørkegrønn er for overvektige pasienter: En tunglastambulanse som også er stadig mer brukt i europeiske land, siden en vanlig båre ikke er godkjent for tungvektere.

I tillegg kommer treleddbusser som er ombygget til ambulanser for katastrofeinnsatser eller når man trenger flere ambulanser til samme scenario.

Samme utrykningskoder

Utrykningskodene er de samme som hos oss.

I tillegg kommer kategori svart for morstransporter.

Store flerfelts motorveier gir god fremkommelighet det meste av dagen, men i rushtrafikken er køer med åtte biler i bredden et naturlig syn.

Utrykningssignaler blir respektert av de øvrige trafikanter og ambulansen kommer stort sett frem.

Mange kjører rundt i terrenggående SUVer av nyere dato og alvorlige personskader ved trafikkulykker skjer ikke så ofte.

På en brannstasjon jeg var innom var de stolte av å kunne vise frem toppmoderne klippeutstyr i bilene sine, men hadde aldri hørt noe om den norske hurtigfrigjøringen ved trafikkulykker.

Reelt oppdrag.

Mystisk verden

Dubai kan føles som en mystisk verden med nesten ubegrensede muligheter.

Med den kommende verdensutstillingen 2020 i Dubai vil man trekke til seg enda flere folk fra alle verdenskanter. Det gjelder å ligge i forkant av utviklingen, for å møte aktuelle behov også på redningsfronten.

Brannvesenet, som sorterer under Sivilforsvaret, er svært synlige med sine gule moderne biler.

Faglig ekspertise på mange felt hentes inn fra utlandet slik at man får det beste fra alle kontinenter forent i byen i ørkensanden.

Man satser stort på sikkerhet, rask respons og effektivt arbeid på stedet.

Blålysetatene i Dubai stiller opp med moderne redningsutstyr som er velprøvd i Europa og USA, og som fortløpende tilpasses behovene i en raskt voksende by med en utrolig byggeboom.

Det gjelder å være «just in time» for våre kollegaer i Dubai.