Hopp til hovedinnhold
Sea King på øvelse. Illustrasjonsfoto: Morten Holm
Sea King på øvelse. Illustrasjonsfoto: Morten Holm


En siste farvel med Sea King

Sea King har vært forskjell på liv og død siden 70-tallet. Nå er det slutt for den gamle traveren.

– Jeg hadde min siste flytur i september. Nå er det opptrening og SAR Queen som gjelder, sier fartøysjef og flyger gjennom 27 år, Arild Myrvold, til NRK.

Helt siden 70-tallet har helikoptertypen Sea King vært i lufta over Norge. Oppdraget har vært å berge liv.

14. mai tok besetningen ved 330-skvadronen på Ørlandet farvel med Sea King. Marsipankake kom bordet. Nå er det den nye typen redningshelikopter SAR Queen som har tatt over beredskapen i Midt-Norge.

– Jeg har litt dårlig husk, og jeg har flydd over 2000 oppdrag, men jeg husker særlig godt den islandske fiskebåten som sank uti havet, sier Myrvold.

Sea King har operert helt i ytterkanten av landet vårt og av det man kan få til av redningsoppdrag.

For mannskap om bord i fiskebåten Hallgrimur betydde hjelpa fra Sea King forskjell på liv og død.

Har vært utdatert lenge

– Sea King er litt utdatert. På det elektroniske har den ikke vært oppgradert noe spesielt på mange år, og det er en del utstyr vi gjerne skulle hatt, sier Myrvold.

Men på det mekaniske er Sea King imponerende.

– Det har vært en stødig, pålitelig maskin. Vi har greid å holde oss på 98-99% beredskap gjennom alle år. Det har vært lite tull med Sea King. Vi har maskiner som har gått 18-19 000 timer, sier seksjonssjef Morten Berg.

Han kjenner alle detaljer i redningshelikopteret.

– Maskinene er på sekstitallsårene, og fungerer like bra nå. Jeg syns det er imponerende. Det har selvsagt vært en del modifikasjoner, men grunnstammen fra maskinen er jo der, sier Berg.

– Sea Kingen er et veldig godt helikopter å fly, det er trygt og sikkert og det er veldig tilgivende.

Det betyr at det både kan skje feil med helikopteret og at også vi kan gjøre feil, uten at det blir alvorlig, sier Myrvold.

– Vi er litt stolte av den og å ha fått være en del av den. Det er en livsstil, og vi blir som en storfamilie i samspillet med helikopteret. Alle bidrar hvilken som helst tid på døgnet. Det har vært en fryd, sier Berg.