Hopp til hovedinnhold
AW101, det nye norske redningshelikopteret lander for første gang på taket av St. Olavs hospital den 11. september 2019. Foto: Live Oftedahl


Dette helikopteret lander verken ved sykehuset i Levanger eller i Namsos

I Trøndelag vil ingen sykehus utenom St. Olavs Hospital kunne ta imot det nye redningshelikopteret AW101, når Ørland går på beredskap med det nye helikopteret fra våren 2021.

Ifølge avdelingsleder og major Asbjørn Singstad ved Luftforsvarets redningstjeneste, 330-skvadronen på Ørlandet, er det i Midt-Norge bare St. Olavs hospital som har fått tilpasset og godkjent landingsplassen sin for det nye redningshelikopteret AW101, forteller Trønder-Avisa (krever innlogging).

AW101 er vesentlig større, avgir langt mer rotorvind og er mer bråkete enn dagens Sea King-helikoptre.

– Verken helikopterplattformen ved Sykehuset Levanger eller helikopterlandingsplassen på bakken ved Sykehuset Namsos er foreløpig godkjent for ny-helikopteret AW101, opplyser Singstad til Trønder-Avisa.

– Betydelig mer rotorvind

De nye redningshelikoptrene AW101 har høyere vekt og gir derfor betydelig mer rotorvind enn dagens Sea King-helikoptre.

– Økt rotorvind og støy gjør det nødvendig med betydelige fysiske tilpasninger av helikopterlandingsplasser ved enkelte norske sykehus, forteller kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik i Justisdepartementet til Trønder-Avisa. Han ønsker ikke å uttale seg om ny helikopterlandingsplass ved Sykehuset Namsos spesifikt.

Singstad opplyser at landingsplattformen i Levanger er bygd for å tåle vekten av AW101, men at vindtesting ikke er utført.

– Namsos er mer usikker da det er en gammel landingsplass på bakkenivå. I Namsos er det bebyggelse og parkeringsplass for biler nært landingsplassen.

Dette er ingen gunstig landingsplass for et så stort helikopter. Sykehuset ligger relativt nært flyplass, og det kan være et alternativ for AW101, sier han.