Hopp til hovedinnhold
Flyambulanse Beech 200. Fra tidligere leverandør Lufttransport. Foto: Lufttransport


Dette er luftambulansekrisen

Lufttransport har drevet ambulanseflytjenesten i Norge i 25 år. Babcock Scandinavian AirAmbulance (BSAA) vant anbudet i fjor med et tilbud som lå 300 millioner under Lufttransport sitt. Etter det har det vært krise.

Fra Ambulanseforum nr. 3 2018. Tekst: Live Oftedahl. Foto: Lufttransport AS.

Fra den 27. april ble det en svært spent situasjon mellom Babcock på den ene siden og Lufttransports piloter og Norsk Flygerforbund på den andre siden.

De 91 pilotene som ønsket videre jobb i flyambulansetjenesten hadde gått med på en lønnsnedgang på rundt 20 prosent av lønnen ved å bli med over i Babcock, men Babcock kunne ikke garantere jobb for alle.

Dermed brøt forhandlingene sammen.

Dagen etter meldte samtlige piloter seg «unfit for flight». Flyambulansetjenesten sto dermed på bakken. 13 piloter har sluttet til nå.

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.