Hopp til hovedinnhold


Det gikk fire timer før Telenor varslet om at nødnumre sviktet

Telenor varslet om at nødnumre sviktet først fire timer etter: - Vi ser alvorlig på dette, sier avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) til Aftenposten.

Bakgrunn: Problemer med nødnumrene
En feil i Telenors fastnett førte til trøbbel med å komme frem på nødtelefonene til politi og ambulanse natt til fredag. Post- og teletilsynet varsler at det vil følge opp hendelsen.
En av grunnene er at det tok fire timer før tilsynet ble varslet om situasjonen. Da hadde det allerede gått 50 minutter før Telenor selv oppdaget feilen, som oppstod etter arbeid med telenettet.

Sen varsling

- Vi er opptatt av at varsling til myndighetene skjer rettidig. Vi fikk ikke varsel før klokken 08. Telenor ble klar over feilen ved 04-tiden, sier avdelingsdirektør Einar Lunde i Post- og teletilsynet.
Han bekrefter at de nå har mottatt en hendelsesrapport fra Telenor, som gjøre rede for de ytre hendelsene og konsekvensene som hendelsen hadde.
- Til uken vil vi stille Telenor nærmere spørsmål knyttet til hvilke vurderinger som ble gjort av risiko og sårbarhet før omleggingen i nettet. Det vi vet, er at årsaken til hendelsen er knyttet til omlegging av systemer i fastnettet i Oslo. Det har generert en feil.
Tilsynet vil ha mer informasjon om feilsituasjonen.
Les mer om saken hos Aftenposten