Hopp til hovedinnhold
Luftforsvarets gamle Sea King pensjoneres om noen år. Foto: Wikipedia


Det første norske AW101-redningshelikopteret bygges nå

AW101-maskinen befinner seg nå på sluttmonteringslinja på Agusta Westland-fabrikken i Yeovil i England.

Det melder Teknisk Ukeblad.

– Sammenstillingen startet 11. mai, som planlagt. 17 måneder etter kontraktundertegning er vi «on track». Uten at vi skal bli for selvgode, kan vi i alle fall si at det per nå ser veldig bra ut, sier Bjørn Ivar Aarseth som er sjef for redningshelikopteranskaffelsesprosjektet Nawsarh.

Ferdigstillelse av det andre norske AW101-helikopteret starter 29. juni.

Disse to maskinene skal leveres i april 2017 og vil deretter gjennomgå en test- og evalueringsfase som er beregnet å ta et år.

Innfasing om tre år

Den norske versjonen heter AW101-612 og baserer seg på csar-versjonen (combat sar) til Italia.
Den første italienske maskinen, som bærer navnet HH-101A «CAESAR», fløy for første gang i mars i fjor.

Helikoptrene som nå bygges blir 330-skvadronens første nyleverte maskiner på 20 år. To Sea King-helikoptre (329 og 330) ble levert i 1996.

Åtte av helikoptrene som nå flyr for redningstjenesten ble levert så tidlig som 1972.

Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser.

Helikopteranskaffelsen ser nå ut til å bli 4,1 milliarder kroner rimeligere enn antatt, eller tatt høyde for.
Omregnet til 2015-kroner er den opprinnelige budsjettrammen 18,1 milliarder kroner. Dette blir nå justert ned til en ramme på 14 milliarder kroner.

Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad