Hopp til hovedinnhold


Derfor styrtet helikopteret på Sollihøgda

Nå er Havarikommisjonens rapport klar, skriver VG.

«Luftfartshindringer utgjør en betydelig risiko for alle som opererer i lav høyde. Den aktuelle kraftlinjen var ikke fysisk merket og var usedvanlig vanskelig å oppdage fra luften. Undersøkelsen har identifisert svakheter ved sambandet, det digitale kartsystemet som var i bruk og ved selskapets prosedyrer,» skriver Statens havarikommisjon for transport.

Les hele rapporten her

Les også hos VG: Forsøkte å kalle opp helikopteret 24 sekunder før havariet

Rutineoppdraget ble snudd på hodet da ambulansehelikopteret traff høyspentledningene og styrtet på Sollihøgda i Buskerud tirsdag 14. januar i fjor.

Det var flere øyenvitner til ulykken, som fortalte hvordan den dramatiske styrten opplevdes fra bakken.

Pilot Bjørn Nergård og anestesilege Anders Rostrup Nakstad ble drept i ulykken. Igjen på skadestedet lå kollegaen deres Sondre Bjartland, redningsmann på helikopteret, og en 44 år gammel lastebilsjåfør hardt skadet.

Les også: Tomrommet etter Anders

Ifølge Havarikommisjonen var kraftlinjen, som kveilet seg rundt rotormasten, oppgitt på et digitalt kart, men besetningen skal ha erfart at hinderdatabasen hadde mange mangler.

Ekspertgruppen i kommisjonen opplyser også at det heller ikke ble spesifikt oppgitt i prosedyrene at systemet skulle brukes.

«Personell på bakken var oppmerksom på kraftlinjen, men de oppnådde ikke radiokontakt med flygebesetningen. Det har ikke vært mulig å fastslå grunnen til dette. At ulykken skjedde i en overgangssone mellom analogt og digitalt nødnett, var en kompliserende faktor for sambandet,» heter det i sammendraget av den ferske rapporten.

Les mer om saken hos VG