Hopp til hovedinnhold
Airbus og Norsk Luftambulanse jobber sammen på om elektrisk multihelikopter kan brukes i helsetjenesten. Foto: Airbus.
Airbus og Norsk Luftambulanse jobber sammen på om elektrisk multihelikopter kan brukes i helsetjenesten. Foto: Airbus.


Denne luftambulansen blir elektrisk

Sammen med flyprodusenten Airbus ser Norsk Luftambulanse på om små utslippsfrie multikoptere kan brukes i helsetjenesten.

Nå ser flyprodusenten Airbus sammen med Norsk Luftambulanse på om små utslippsfrie, elektriske multikoptere kan brukes i helsetjenesten. Multikopteret med åtte propeller og vinger er et eksempel på hvordan Airbus ser for seg fremtidens flyvende ambulanser. Maskinen skal bli liten, batteridrevet og utslippsfri. Den skal kunne ta av uten rullebane. Farkostene vil trolig bli enklere og billigere å vedlikeholde en dagens fullblods helikoptre. Denne typen multikopter skal flys av en pilot.

Egnet for by og øyer

Sannsynligvis vil ikke multikopterne i første omgang bli brukt til å transportere pasienter til sykehus. I stedet kan de kan for eksempel fly hjertestarter, medisiner og legehjelp ut til pasienten svært raskt. 

Elektrisitet har sine begrensinger når det gjelder rekkevidde. Det gjelder også multikoptere. Dette er derfor en løsning som egner seg godt når bilambulansene sliter med kø og rushtrafikk. Legehelikopteret er en knapp ressurs som ikke kan lande hvor som helst i urbane strøk. Kanskje kan hjelpen nå raskere frem dersom legen rykker ut i et elektrisk multikopter?

Bli plussabonnent å få full tilgang til alle våre artikler.