Hopp til hovedinnhold
113. Illustrasjonfoto: Therese B. Kirkesæther
Nødnummer 113. Illustrasjonfoto: Therese B. Kirkesæther


David (4) ringte 113 - moren ble truet med barnevernet

Mens Sepideh Kamali (37) lå på gulvet og vred seg i smerter, ringte sønnen etter hjelp.

Da truet operatøren på andre enden av telefonen med å melde ifra til barnevernet. Nå beklager de, skriver Dagbladet.

Det var 2. desember at Sepideh Kamali (37) var hjemme alene med sønnen David (4) i Langhus i Nordre Follo kommune utenfor Oslo. Mens han satt og så på TV og lekte, spiste hun noe mat da hun plutselig kjente en intens smerte i magen.

– Det var noe chili i maten som jeg ikke visste om. Jeg fikk vondt i magen med en gang, og det var en smerte jeg aldri opplevd før. På en skala fra 1-10 var det 9,5, sier hun til Dagbladet.

Det var Østlandets Blad som skrev om saken først.

– Må tas alvorlig

For to år siden gikk Kamali gjennom en gastrisk bypassoperasjon, som er blant de vanligste operasjonene mot sykelig overvekt.

– Etter en slik operasjon får man ofte reaksjoner i magen når man spiser mat som man ikke spiser så ofte. Når man får slike reaksjoner så må det tas alvorlig. Alle som har blitt operert får et kort man alltid har på seg, i tilfelle man får en reaksjon når man er ute blant folk. Kortet forteller at jeg har vært gjennom denne operasjonen, sier hun.

Hun forteller at hun seinest i februar var hos fastlegen sin da hun fortalte på vei ut av timen at hun hadde litt vondt i magen. Kamali beskriver smertengraden som 1, på en skala fra 1-10. Likevel gjorde det at legen reagerte, og hun ble sendt til Ahus for operasjon med en gang.

ønnen ringte 113

Tilbake på gulvet hjemme. Sepideh ligger og vrir seg i smerte og klarer ikke få fram et ord. Plutselig hører hun at sønnen David snakker i telefonen hennes.

– Han sa: «Hei, jeg heter David og er 4 til 5 år. Pappa er på jobb. Mamma er syk og kan ikke snakke. Hun trenger hjelp». Jeg klarte å rope på han og ba han komme til meg.

Fireåringen hadde funnet en app på telefonen til Kamali som automatisk ringer til 113. Denne lastet hun ned etter et kurs, slik at man ikke trenger å oppgi hvor man er og navn, ettersom det er registrert i appen.

– Jeg tok telefonen og prøvde å snakke. Men personen på andre siden begynte å kjefte på meg. Hun sa: «Vet du hva du har gjort? Du har bedt en fireåring om å ringe 113. Dette burde bli en barnevernssak. Jeg skal melde dette videre.», sier Kamali.

Ifølge Kamali skal ikke operatøren på andre siden ha vært interessert i høre om hva som feilet henne, eller om at hun tidligere hadde hatt en gastrisk bypassoperasjon.

Ringte og beklaget

Etterhvert ble Kamali satt over til legevakta hvor hun snakket med en sykepleier som fikk roet henne ned.

– Hun fortalte meg at dette kom til å gå bra. Men det jeg opplevde fra 113 var trist. David hørte også at jeg ble kjeftet på og spurte om han hadde gjort noe galt. Jeg har forsikret han flere ganger i ettertid om at det han gjort var helt riktig.

Etterhvert avtok smerten i magen, men Sepideh var fortsatt redd for hva operatøren skulle gjøre.

– Etter to timer ringte operasjonslederen på 113 og beklaget det som hadde skjedd. Jeg vet ikke hvordan han hadde fått informasjon om samtalen, men det ga meg en bedre følelse igjen. Nå føler jeg meg tryggere neste gang jeg trenger hjelp, sier hun.

Klinikkleder Sindre Mellesmo sier til Østlandets Blad at de beklager:

– Som ansvarlig leder vil jeg komme med en uforbeholden unnskyldning til innringer, og sterkt beklage hvordan møtet med vår AMK-sentral ble håndtert. Situasjonen ble raskt fanget opp av operasjonsleder i sentralen som kontaktet innringer for å formidle en berettiget unnskyldning. Sentralens ledelse ble umiddelbart varslet, og interne tiltak ble iverksatt.