Aktuelt
Babcock hevder toppolitikere tvang dem til å ansette Lufttransport-piloter
108 piloter var klare til å signere arbeidsavtale med Babcock, men press fra blant andre helseministeren gjorde at selskapet følte seg tvunget til å ansette arbeidsledige piloter fra anbudstaperen Lufttransport.
Bakgrunn: Babcock møter 91 piloter i retten
– Vi opplevde våren 2018 et sterkt og samla politisk press for at vi skulle ta over piloter fra eksisterende tjenester, sier driftsleder i Babcock, Hilde Sjurelv, ifølge NRK Troms og Finnmark.
I disse dager møtes de tidligere pilotene fra Lufttransport sin nåværende arbeidsgiver Babcock i retten.
Uenigheten handler om lønn og anerkjennelse av fartstid i yrket.
Da de signerte arbeidsavtalen med Babcock, gikk mange over hundre tusen kroner ned i lønn. Ansienniteten de hadde som flygere, fikk de ikke med seg.
Mange piloter søkte jobb
Da Babcock vant anbudet i 2017, hadde de ikke nok piloter i selskapet. Dermed måtte de ansette 103 nye piloter før de skulle overta driften i juni 2019.
Interessen for jobben var det lite å si på. 466 personer søkte på stillingene. Av disse ble 241 ansett for å være potensielle kandidater for jobbene. Flere av disse hadde lang erfaring med å fly på kortbanenettet i Norge.
På den andre siden stod rundt hundre piloter i fare for å miste jobbene sine i Lufttransport. Selskapet drev luftambulansetjenesten for staten fra 1988, men tapte denne gangen anbudet.
Flere stortingspolitikere mente Babcock burde tilby jobb til Lufttransport-pilotene.